Matematik

Afhængighed på trods af stor Chi-i-anden

07. juni 2015 af zalamander (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg har det her datasæt 

og jeg skal lave en chi-i-anden uafhængighedstest. Der får jeg en teststørrelse på 294,8 hvilket jo betyder at der uafhængighed, men jeg får samtidig en lav p-værdi - en meget lav p-værdi. Så hvor er der afhængighed? Kan ikke se det?

Svar #1
07. juni 2015 af zalamander (Slettet)

Anybody? :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. juni 2015 af SuneChr

Hvad er det, der skal undersøges? Er det påstanden:
"Der er ingen sammenhæng mellem det at være lykkelig og det at kunne stole på de fleste mennesker"?
Hvad er forventningsværdierne? Hvad er signifikansniveauet? Skemaet ovenfor er formodentlig observationerne gjort på en alsidig repræsentation af 1318 individer?
Der er (5 - 1)2 = 16 frihedsgrader svarende til en kritisk værdi på 26,30 ved signifikansniveau 5%.

Svar #3

Ja præcis. Signifikansniveau er på 5%. 

Jeg får en p-værdi der hedder 3*10^-53. Det er jo langt under signifikans niveauet. Men kan så ikke se, hvor der er overenstemmelse?

Svar #4

Er der to ting som gør at vi kan forkaste hypotesen? 

Hvis p-værdien er under signifikansniveauet og hvis chi-i-anden teststørrelsen er større end den kritiske værdi? 

Uanset hvad, forkaster jeg jo hypotesen om at der ingen overenstemmelse er. Men det er der jo.. Hvor kommer den overensyemmelse fra? 

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. juni 2015 af SuneChr

Hvordan ser forventningsværdierne ud? Der skal jo være et tilsvarende skema som skemaet for observationerne. Det vil i denne undersøgelse nok være vanskeligt at definere forventningerne. Skal "ved ikke" vægtes lige så meget som "Man kan som regel stole på de fleste mennesker"?
Jeg er ikke sikker på undersøgelsen kan bruges til noget.

Svar #6

Vi har ikke nogen forventede værdier. Det er bare et eksempel på en chi-i-anden test. 

Brugbart svar (0)

Svar #7
07. juni 2015 af SuneChr

# 6
Dét bekræfter kun, hvad jeg skrev i sidste linje # 5.
En χ2 test giver ingen mening, eller kan slet ikke udføres, i fald der ingen forventningsværdier er.
Testen bygger jo på differencerne mellem det observerede og det forventede.

Svar #8

Okay, det er der jo ikke noget at gøre ved.. 

Men passer det at der er to ting som gør at vi kan forkaste hypotesen? Hvis p-værdien f.eks. er under signifikansniveauet eller hvis chi-i-anden teststørrelsen er større end den kritiske værdi? 

Brugbart svar (0)

Svar #9
07. juni 2015 af SuneChr

SP 0706151401.PNG

Vedhæftet fil:SP 0706151401.PNG

Svar #10

Den forstod jeg ikke.. Så allerede der, kan du se, at der er sammenhæng? 

Brugbart svar (0)

Svar #11
07. juni 2015 af SuneChr

Jeg skal ikke vurdere om udsagnene
"der er afhængighed"   og
"der er ikke-uafhængighed"
siger det samme i den forelagte test.
Kategorierne i skemaet er ikke præcise nok, og der lurer en fare for overlap i formuleringerne.
I sådanne test skal man vide sig sikker, om man tilhører den ene kasse frem for en anden.

Skriv et svar til: Afhængighed på trods af stor Chi-i-anden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.