Kemi

Titrering af base - hvilken indikator?

12. juni 2015 af juliejulieju (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej :)))))

Jeg skal til fysikeksamen på tirsdag, og er igang med at lave dispositioner til alle vores opgivne emner. Jeg har lavet syredispositionen hvor jeg bl.a. titrerer min hjemmelavede HCl og benytter phenophtalein som indikator. På vores forventningsark står der at vi skal kunne gøre det samme, bare med base. Jeg kan sagtens forstå at man så bruger en enmolær saltsyre til at neutralisere den hjemmelavede natriumhydroxid med, men jeg forstår ikke hvilken indikator som man kan bruge for at finde ud af hvornår væsken der startede som base bliver neutral. Kan det være sølvnitrat, AgNO3 - eller går det i some kind of sammenhæng med basen så der sker noget der ikke skal ske. Nogen der har styr på det og kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2015 af nickolaj98

Du bruger også phenophtalein til baser ^^ 


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juni 2015 af mathon


Svar #3
12. juni 2015 af juliejulieju (Slettet)

#1

Du bruger også phenophtalein til baser ^^ 

Så du mener at man putter phenophtalein i den hjemmelavede base så den bliver helt lyserød, og så 'fortynder' den lyserøde farve med 1molær HCl så den er neutral når der ikke er nogen farve tilbage?


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. juni 2015 af mathon

…"når opløsningen, der begyndte som basisk, bliver neutral" er phenophtalein skiftet fra rød til farveløs.


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. juni 2015 af nickolaj98

Ja, præcis! :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. juni 2015 af nickolaj98

Er også igang med at notere til prøven i fysik. Faldt over nogen andre ph indikatorer der nok er lettere at bruge, når du skal finde ph værdien 7. Brug lakmus eller bromthymolblåt. Bromthymolblåt er dog mest præcis. :)

Vedhæftet fil:IMG_8495.JPG

Svar #7
12. juni 2015 af juliejulieju (Slettet)

Tusind tak! Har styr på det nu:)

Brugbart svar (0)

Svar #8
13. juni 2015 af Heptan

Phenolphtalein er særligt god at bruge ved neutralisationsreaktionen, da man ikke er i tvivl om endepunktet - en dråbe kan farve opløsningen helt lyserød når man er ved ækvivalenspunktet.

Når man fx bruger bromthymolblåt kan det være svært at se endepunktet, da farven er en glidende overgang ... man skal ikke stoppe med det samme man ser en blå farve, men et sted midt imellem.


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. juni 2015 af nickolaj98

#8

Phenolphtalein er særligt god at bruge ved neutralisationsreaktionen, da man ikke er i tvivl om endepunktet - en dråbe kan farve opløsningen helt lyserød når man er ved ækvivalenspunktet.

Når man fx bruger bromthymolblåt kan det være svært at se endepunktet, da farven er en glidende overgang ... man skal ikke stoppe med det samme man ser en blå farve, men et sted midt imellem.

Ja det har du selvfølgelig ret i. Men phenolphtalein bliver hvid ved ph værdien8,2 og under. Derfor er det endnu svære at neutralisere med den ph indikator, da der ikke er skift i farven <8,2.


Brugbart svar (0)

Svar #10
13. juni 2015 af Heptan

Jeg er enig, og det er derfor man typisk titrerer syren og ikke basen ... det handler jo bare om at bytte rundt på opløsningerne


Skriv et svar til: Titrering af base - hvilken indikator?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.