Kemi

Hvad afgør et atoms elektronegativitet?

17. juni 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Som overskriften spørger, er jeg interesseret i at vide, hvad det er, der bestemmer et atoms elektronegativitet? Jeg troede egentlig, at det var atomets antal af protoner (alene), da disse jo er positivt ladede, men dette viser sig ikke at være tilfældet, da jeg tilfældigvis i går iagttager det periodiske system og ser, at fx klor har en EN = 3,16 med sine kun 17 protoner mod Brom, der med sine 35 protoner kun har en EN = 2,96. Så hvad er det, der forårsager denne elektronegativitet? Er det forholdet mellem antallet af protoner og elektroner i de respektive grundstoffer?

Mvh. Emil

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2015 af mathon

Det er de yderste elektroners energiforhold, der afgør elektronegativiteten.

Mindst elektronegative stoffer i Det periodiske System til venstre og nede med _{55}^{ }\textrm{Cs} som det mindst elektronegative.

Mest elektronegative stoffer i Det periodiske System til højre og oppe med _{9}^{ }\textrm{F} som det mest elektronegative.

Svar #2
17. juni 2015 af Arccossintan (Slettet)

Tak for svaret! Hvad hører dette emne ind under, fysik eller kemi? Hvor kan man evt. læse mere om dette? Jeg er aldrig stødt på emnet i hverken min fysik- eller kemibog.

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2015 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. juni 2015 af mathon

Svar #5
17. juni 2015 af Arccossintan (Slettet)

Tak, jeg forstår godt begrebet elektronegativitet i sig selv, men jeg er mere interesseret i at vide mere om disse yderste elektroners energiforhold og evt. hvordan man kan foretage beregninger på disse.

Skriv et svar til: Hvad afgør et atoms elektronegativitet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.