Fysik
Mekanisk energi og arbejde!! VIGTIGT!! HJÆLP!!
Hej. Jeg vil meget gerne have forklaret hvordan jeg løser opgave 2? Det kunne være dejligt hvis nogen også havde et bud på lydens hastighed, da jeg ikke har fundet det nogen steder.
Tak på forhånd :)
1.Julemandens kane bevæger sig hen over himlen med en hastighed på 3 gange lydens i en højde på 8,7 km. Kanen inkl. Julemand, gaver og rensdyr vejer 1,9 ton. Beregn kanens kinetiske og potentielle energi.
2. Pludseligt holder rensdyrene op med at trække og kanen falder til en højde på 3,5 km, hvorefter de beslutter sig for at trække igen. Hvor stor et arbejde udfører tyngdekraften på kanen under faldet? Hvor stor er kanens lodrette hastighed da faldet slutter?
Svar #1
19. juni 2015 af peter lind
1. kinetisk energi ½m*v2 potentiel energi m*g*h. Du kommer til at slå lydens hastighed i en tabel eller din bog for at finde kanens hastighed
2. Arbejde = fald i potentiel energi
Svar #2
19. juni 2015 af Anonym1222
#11. kinetisk energi ½m*v2 potentiel energi m*g*h. Du kommer til at slå lydens hastighed i en tabel eller din bog for at finde kanens hastighed
2. Arbejde = fald i potentiel energi
Tak.
Men problemet er jo det, at vi ikke rigitg har en tabel eller noget over lydens hastighed..
Og kunne du muligvis uddybe svar 2 :)
Svar #3
19. juni 2015 af peter lind
Det lyder usandsynligt at du får sådan en opgave uden at vide noget om lydens hastighed. se https://da.wikipedia.org/wiki/Lyd
Skriv et svar til: Mekanisk energi og arbejde!! VIGTIGT!! HJÆLP!!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.