Fysik
Elektrostatestik, Gauss Lov.
Hej. Jeg ville høre om der var nogen der ville hjælpe mig lidt igang med hvordan jeg skal løse den vedlagte opgave. Jeg burde nok kunne løse det meste selv, men jeg er meget i tvivl om hvad der endlig bliver spurgt om og hvordan jeg skal begynde. Især 1 og 2 virker lidt lumske stillet, da jeg som sådan godt ved hvordan man regner ladning vha. Gauss Lov, men jeg kan ikke lige se hvordan de to opgaver adskiller sig fra hinanden. For mig virke det at de spørg om det samme : ( Er det fordi at jeg kun skal bruge gauss lov i spg 2. mens jeg skal bruge en anden formel i etteren.
Håber nogen kan hjælpe.
Svar #2
21. juni 2015 af peter lind
Du skal slet ikke bruge Gauss lov på de to første spørgsmål
Den totale ladning kan findes som Q = ∫ρdV = ∫0Rρ(r)4πr2dr.
I det andet spørgsmål skal du finde ladningen som en funktion af afstanden fra centrum af kugleskallen. Du kan bruge samme formel som i spørgsmål 1 men med en anden variabel øvre grænse
Svar #3
23. juni 2015 af jan12344 (Slettet)
Hej igen. Tak for afklaringen. Jeg har vedhæftet hvad jeg er nået frem til, men er stadig lidt usikker på det hele da jeg ikke har set at man kan løse sådan en opgave med denne fremgangsmåde. Desuden har jeg brug for lidt hjælp til at komme vider i spg. 4.
Jeg takker og værdsætter din tid : )
Svar #4
23. juni 2015 af peter lind
2. og 3. Du regner kun på områder for r ≤ R. Du skal også regne på områder med r > R
4. Spændningsforskel mellem to punkter x1 og x2 findes af V1-V2 = ∫x1x2 E·ds Du skal sætte potentialet i det uendelige fjerne til 0
Svar #5
24. juni 2015 af jan12344 (Slettet)
Tak for det.
Jeg har nu prøvet at gøre dette og får resultatet som jeg har vedhæftet nedenunder. Jeg har lagt mærke til at du ikke svarer om aften, så derfor ville jeg virklig værdsætte at hvis noget af det jeg har skrevet idag ikke er rigtigt at du skriver hvad det rent faktisk skal give. Det er fordi jeg allerede har eksamen imorgen, og derfor er det vigtigt at jeg har forstået 100% hvordan man regner sådan nogen opgaver før det går løs. Dette må du også meget gerne gøre i min anden tråd angående statestik delen. Især bayes regel (spg 4 i den tråd) skal jeg få helt styr på hvis jeg ville have nogen forhåbninger om at bestå eksamen.
Jeg håber på din forståelse, og takker for din tid. : )
Ps. i Vedhæftingenen skal der der under spg. 4 være et minus i mit endelig svar for når r<R. Jeg glemte at skrive det.
Svar #6
24. juni 2015 af peter lind
For r>R er ladningen inden for afstanden r den fuld ladning og feltstyrken er den samme som for en punktladning med den givne ladning
Svar #7
Svar #8
24. juni 2015 af peter lind
Nej. Hvis du lægger en kugleskal uden om området med ladning vil den totale ladning ligge inden for kugleskallen- Mere matematisk: for r>R har du ∫0rρ(r)4πr2dr = ∫0Rρ(r)4πr2dr+∫Rrρ(r)*4πr2dr = Q+∫Rr 0*4πr2dr = Q
Svar #9
Okay tak. Når jeg indsætter dette i 3 for jeg at det elektriske felt for r>R er: E=k*Q/r^2. Men når jeg prøver at finde potentielet for jeg
som maple ikke gider at regne. Er det så fordi at potentielet er lig nul. Giver det ikke menning rent fysiks?
Svar #10
28. juni 2015 af peter lind
Det er formodentlig fordi den nedre grænse er det samme som variablen i integrationen. (Jeg kender ikke maple)
Skriv et svar til: Elektrostatestik, Gauss Lov.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.