Dansk

Hjælp! Problemer med at læse!

07. august 2015 af Kiththan03 (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Tror I, at jeg kan nå at blive god til at læse, inden jeg går i 9 klasse?
-Jeg læser kun 130 ord i minuttet (lix 25)
Jeg kan også gå i 10 klasse, men jeg vil ikke skuffe mine forældre!

Brugbart svar (2)

Svar #1
07. august 2015 af Stygotius

Det er et spørgsmål om dig og din uddannelse, -om hvad du har lyst til og hvad du kan. Det drejer sig IKKE om ikke at skuffe hvad dine forælældre har af ambitioner på dine vegne  !!!

Det er godt at kunne læse rimeligt hurtigt fordi du selv vil have glæde af det og fordi det vil gøre alt dit skole- og andet arbejde let og behageligt. Det har intet med dine forældre at gøre.

P.S.

LIX har ikke et mål for hvor hurtigt man læser. Det er et mål for en teksts sværhedsgrad, -dens læsbarhed.


Svar #2
07. august 2015 af Kiththan03 (Slettet)

(Jeg) vil gerne selv til HTX og studere videnskab. Tror i, at jeg kan det, når jeg kun får 7 og 4 til læsning og 10 og 12 til resten?

Brugbart svar (1)

Svar #3
07. august 2015 af Stygotius

Selvfølgelig kan du det.

Du har masser af tid til at forbedre de karakterer som du er utilfreds med  i.

Slap bare helt af.


Svar #4
07. august 2015 af Kiththan03 (Slettet)

Tusind tak for beroligelsen! Lad Siva velsigne dig!

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. august 2015 af Stygotius

Mange tak.  -Mener du ikke Krishna??


Svar #6
07. august 2015 af Kiththan03 (Slettet)

Nej, siva. Krisna er den som beskytter. Siva fjerner det onde. Så... Ja, det er Siva

Brugbart svar (1)

Svar #7
07. august 2015 af Stræbende

Nu skal i huske at man ikke har "læsning" på karakterbeviset i gymnasiet. Jeg var selv dårlig til at læse hurtigt i folkeskolen og jeg har aldrig været skuffet over det. Jeg elsker at læse langsomt fordi det netop ikke er noget man haster men hvis du gerne vil have højere karakterer så kunne du gøre følgende:

-Læse mindst 30 minutter om dagen

-Udnyt læsestrategi (eg: http://www.danskfaget.dk/mellemtrin/sprog/styr-paa-laesning/laesestrategier-og-soegning-med-google/de-fire-laesestrategier/ )

-Bryd din vaner. Undgå at sige ordene i hovedet. Mange mennesker siger ordene imens de læser - enten ved at bevæge læberne eller ved at høre ordene i hovedet. På engelsk kalder man det "sub-vocalization". Prøv at tygge på et tyggegummi imens du læser eller prøv at sige en lille "Mmmmmmm" lyd i hovedet.


Svar #8
07. august 2015 af Kiththan03 (Slettet)

Du er en helt mobby!!!!!

Svar #9
07. august 2015 af Kiththan03 (Slettet)

Men det virker ikke. Fordi jeg har lukket mund. Men uanset, hvad så hører jeg orderne i hovedet. Eller kan man jo ikke læse. Altså, man kan jo ikke bare kigge på ordne!

Svar #10
07. august 2015 af Kiththan03 (Slettet)

Hvad er det man har på karakterbeviset til gym i dansk? Hvor fra kan man vide det?

Brugbart svar (0)

Svar #11
07. august 2015 af Stygotius

Der er forskel på at læse skønlitteratur og faglitteratur.

Skønlitteraatur må gerne læses langsomt så man kan nyde sproget og rytmen og stilen og handlingen.

Fagllitteratur kan med fordel læses hurtigt så man kan opsuge store mængder information på den kortest mulige tid.

På hurtiglæsningskurser lærer man at læse en hel linje ad gangen og stadig opfatte meningen med sætningerne.

Der skal forskellige redskaber tl forskellige opgaver

Man spiser heller ikke suppe med en teske eller en flødeskumskage med en suppeske.


Brugbart svar (1)

Svar #12
07. august 2015 af Stræbende

Kiththan det er nemlig det du skal "At kigge på ordene". Lad din hjerne gøre arbejdet, men ikke dine læber. Hvis du virkelig ikke kan det så kan du prøve andre metoder:
-En anden almindelig praksis, som sinker læsehastighed enormt er den praksis med at læse hver enkelt ord for sig. I stedet bør du prøve at læse i bidder. 
For eksempel vil de fleste uerfarne læsere læse sætningen "hesten er i stalden" som "hesten" + "er" + "i" + " stalden". Men din hjerne har en evne til at udfylde hullerne for information, så hvis du kan træne din hjerne til at behandle sætningen "hesten er i stalden" som et enkelt stykke information, der indeholder nøgleordene "hest" og " lade" , vil din hjerne udfylde resten . På den måde kan du få den samme betydning af et stykke tekst ved kune at læse 50% af ordene.

-Prøv at slappe af dit ansigt og blødgøre dit blik, mens du læser - dette vil give dig mulighed for at læse flere ord på siden på en gang. Prøv at absorbere mindst fire ord ad gangen, før du flytter dine øjne til den næste bid af ord.

-Brug en blyant/finger hvis du synes det hjælper.


 


Svar #13
07. august 2015 af Kiththan03 (Slettet)

Tak og tak til jer to. Næste bog jeg læser, skal være mit offer for dette!

Brugbart svar (0)

Svar #14
08. august 2015 af Stats

Du kan da godt sige ordene i hovedet... Det gør jeg da altid... Jeg har prøvet den "metode" hvor man ikke læser ordene højt i hovedet.... Den kalder jeg for skimming, og er ikke anbefalingsværdig hvis det er vigtigt..

Jeg læser lige så hurtigt som jeg selv ville sige tingene, og mere kan man vel ikke forlange?

Vil også sige, at hurtig læsning ikke burde være noget man får karakter for... For hvem læser en god bog, hvis den bare hurtigt skal overstås? Det er kun visse situationer at hurtig læsning er godt (bl.a hvis man har glemt lektien).

Mit råd er: Læs noget mere, og du vil automatisk blive en god læser... Læs bl.a politikken, børsen, eller BT/EB hvis det skal være let læsning.. (Vær forberedt på stavefejl og grammatikfejl og argumentationsfejl og mærkværdige holdninger). Jo mere du læser, jo mere vil du automatisk blive hurtigere til det.

Jeg anvender nok ½ af den tid jeg er vågen til at læse.. (Studieportalen, Facebook, Youtube, google søgninger på diverse interessante emner, wikipedia, bøger som både er e-bøger og alm. bøger.)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #15
08. august 2015 af Stygotius

At sige hvert ord man læser, -enten højt eller inde i sig selv nedsætter naturligvis læsehastigheden og  gør hvad der er dårligt,  -nemlig at der fokuseres på de enkelte ord og ikke på helmeninger.og dermed overblikket.

På samme måde når man skal oversætte en tekst. Man oversætter ikke ord, men meninger.


Svar #16
08. august 2015 af Kiththan03 (Slettet)

Ok

Brugbart svar (0)

Svar #17
08. august 2015 af Stats

Jeg læser stadig en tekst højt i hovedet. Jeg læser teksten, som hvis det var nogen der stod foran mig, og fortalte historien.
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #18
08. august 2015 af Stygotius

Ja, ja, det er jo ikke forbudt at gøre livet svært for sig selv.


Svar #19
08. august 2015 af Kiththan03 (Slettet)

....
Tak for hjælpen.... I behøver ikke at starte et skænderi.... Men tak!

Skriv et svar til: Hjælp! Problemer med at læse!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.