Fysik

Beregne areal - fysiske størrelser (1g niveau)

06. september 2015 af Egofaciens - Niveau: B-niveau

Beregn arealet af en bordplade, hvis længde l og bredde b er målt som angivet nedenfor. Vær omhyggelig med at angive resultaterne med de rigtige antal betydende cifre.

l = 2,43 m

b = 2,56 m

2,43*2,56 = 6,22 m

Skal der bare være 3 betydende cifre, eller hvad? jeg har læst det rigtig mange gange, men forstår det ikke..


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. september 2015 af staalkjær (Slettet)

Du har gjort det rigtigt. Dine oplyste værdier angiver 3 betydende cifre, derfor kan du også angive resultatet med 3 betydende cifre. Håber det giver mening ellers bare skriv :) 


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. september 2015 af SuneChr

Hvor stor betydning har  h e l e  arealet af bordpladen?
Er det i opgaven vigtigt at få alle cm2 med? Ved at angive arealet til 6,22 m2 vil der mangle 8 cm2
Betyder de 8 cm2 noget i opgaven?


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. september 2015 af staalkjær (Slettet)

Vi får oplyst tre betydende cifre og kan altså ikke angive et resultat der er mere præcist end det. bordet er 622.08 cm, det er ikke 8 cm vi cutter af - der er under en milimeter :) og da vores angivet tal ikke angiver tal helt ned til mm er det altså ikke relevant. derfor kan vi godt regne med 6,22 m


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. september 2015 af SuneChr

# 3
Der er ikke bortskåret 8 cm men 8 cm2 af arealet som tidligere nævnt. Hvis vi konverterer bordets dimensioner til cm , bliver arealet  62208 cm2.


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. september 2015 af staalkjær (Slettet)

Det er min fejl, der var jeg lidt hurtig ;) men pointen er bare, at vi ikke kan gå højere end 2 decimaler når det er er hvad vi har fået oplyst fra de udnyttede værdier.  Vi ved jo ikke hvor præcist manden før os målte de længdere, det kan være den ene var 2,5342 men vi ved ikke mere end der står og derfor gør vi det samme :)


Skriv et svar til: Beregne areal - fysiske størrelser (1g niveau)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.