Matematik

Formulering vedrørende afledet funktion

19. september 2015 af greaseddog (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har en opgave vedrørende en afledet funktion. Selve opgaven har jeg egentligt løst, men jeg er bare i tvivl om en formulering vedrørende hvad en afledet funktion egentligt helt præcist er.

Jeg har skrevet: "f's afledede funktion beskriver tangenten der skærer f i punkter f(x)'s hældningskoefficient, altså beskriver den funktionen f's hældning i punktet (x, f(x))."

Ville I sige, at denne formulering er korrekt, eller kan det formuleres anderledes/bedre?

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. september 2015 af Heptan

Der er noget galt med ...

"f's afledede funktion beskriver tangenten der skærer f i punkter f(x)'s hældningskoefficient, altså beskriver den funktionen f's hældning i punktet (x, f(x))."

Det skal måske omformuleres. Det ser ud som om du har skrevet at funktionen skærer en hældningskoefficient, men det er jo ikke det du mener.

Svar #2
19. september 2015 af greaseddog (Slettet)

Kan man bare skrive: "f's afledede funktion beskriver funktionens hældning i punktet (x, f(x))."?

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. september 2015 af Heptan

Det er korrekt.

Brugbart svar (0)

Svar #4
19. september 2015 af SuneChr

Den korrekte beskrivelse af den afledede funktion er:

Lad f være en funktion med definitionsmængden D, og lad D'  betegne mængden
D' = { x ∈ D | f er differentiabel i x } .
D' kaldes differentiabilitetsmængden for f, og vi siger, at f er differentiabel i D' .
Forskriften
x afbildes i f '(x)
er en funktion med definitionsmængde D'. For denne funktion benytter vi naturligt f ' .
Vi kalder f ' for den afledede funktion af f eller differentialkvotienten af f, og svarende
hertil siger vi, at vi differentierer f, når vi bestemmer f ' .

Skriv et svar til: Formulering vedrørende afledet funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.