Kemi

Udregn pH

22. september 2015 af Leai (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, Jeg har behov for lidt hjælp til disse opgaver idet jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal bære mig ad med at løse dem..

a) Opløsligheden af Sr(OH)2 i vand er 10 g/L ved 298 K. Udregn opløsligheds-produktet for Sr(OH)2. Hvad er pH ved ligevægt?

Jeg har lavet et reaktionsskema:
Sr(OH)_{2} \rightleftharpoons Sr^{2+} + 2OH^{-}

Mit problem i denne er opgave er mest, at jeg ikke ved hvordan jeg skal komme fra de 10g/L til mol/L.

b) Udregn opløsligheden i g/L af Sr(OH)2 i en vandig opløsning hvor pH=13 føre ligevægt (ved 298 K). Hvad er pH i opløsningen ved ligevægt?

Jeg ved ikke hvordan jeg skal bære mig ad med at løse denne opgave..

Tak på forhån (:

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. september 2015 af mathon

M(Sr(OH)_2)=121{,}634 \; \frac{g}{mol}

Sr(OH)_2's molære opløselighed er  \frac{10\; \frac{g}{L}}{121{,}634\; \frac{g}{mol}}=8{,}22139\cdot 10^{-2}\; M

Brugbart svar (0)

Svar #2

For en mættet opløsning:

Sr(OH)_{2} \rightleftharpoons Sr^{2+} + 2OH^{-}
ligevægtsmolariteter:                        s                     s                2s

Opløselighedsprodukt:
                                                  K_{sp}=\left [ Sr^{2+} \right ] \cdot \left [ OH^{-} \right ]^2

K_{sp}=s \cdot \left ( 2s \right )^2

K_{sp}=4s^3

K_{sp}=4\cdot (8{,}22139\cdot 10^{-2}\; M)^3

Brugbart svar (0)

Svar #3

b)
          \left [ OH^- \right ]=10^{\, pH-14}

Skriv et svar til: Udregn pH

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.