Kemi
Hvorfor har atomer den farve de har
Jeg er klar over at atomer kan udsende lys/farver, når atomer tilføres energi og elektronerne begynder at springe bane, men hvorfor er en bog rød. Er det også fordi bogen tilsættes energi i form af solen, og derfor springer elektronere også baner? Hvad er reglen i molekyler. Jeg skal bla. forklare farveændringerne fra orange til blå når brom og kobber reagere.
Har virkelig brug for hjælp!
Svar #1
24. september 2015 af Heptan
Ja, at bogen ser rød ud skyldes at bogen absorberer alle bølgelængder (farver) undtagen rød. Dvs. rød er den farve der bliver reflekteret mest.
Farveændringerne der observeres når brom og kobber reagerer kan forklares på det makroskopiske niveau, ved at brom har farven orange og den kobber-ion der bliver dannet efter reaktionen er blå.
Årsagen til at brom er orange, er at den absorberer blåt lys og reflekterer orange lys. Vi kan kun se det lys der bliver reflekteret tilbage til vores øjne, så brom ser orange ud for os. Tilsvarende for Cu2+-ionen som reflekterer blåt lys.
Svar #2
24. september 2015 af coolafterschool (Slettet)
Tak for svar. Du har ikke te mere uddybdende svar på hvorfor for eksempel brom kun reflektere orange? Jeg er med på at den absorbere alle de andre bølgelængder, men hvorfor?
Svar #3
24. september 2015 af Heptan
Det viser sig at stof ser meget mærkeligt ud når man zoomer langt ind ... elektroner og fotoner opfører sig ikke som klassiske fodbolde og gyngestole, men derimod opfører de sig kvantemekanisk. Elektroner kan kun have diskrete (bestemte) energier, men de kan ikke have energier midt imellem. Brom er orange fordi den absorberer blåt lys, som netop har den bølgelængde (energi) der skal til for at reagere med elektronen. Fotoner, som har andre bølgelængder kan ikke absorberes, fordi elektronen kun tillader blå fotoner.
Man kan sparke til en fodbold uanset hvor hårdt man rammer den, men hvis man sparker til en elektron, skal man sparke med præcis den energi den gerne vil have, ellers bliver elektronen hvor den er.
Skriv et svar til: Hvorfor har atomer den farve de har
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.