Matematik

Dårlig start på matematik på gymnasiet

02. oktober 2015 af logawbjpgv< (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, 

Jeg går på stx 1g og havde i folkeskolen tænkt mig at tage matematik på a-niveau, da jeg fik gode karakterer og havde en interesse for faget. Jeg har stadig interessen for matematik, men jeg synes, det kan være rigtig svært at forstå til tider. Jeg laver altid mine lektier og tager mig god tid, men alligevel har jeg lidt svært ved det, når vores lærer eksempelvis gennemgår noget på tavlen. Jeg vil virkelig ikke komme bagud med matematikken, da matematik oftest bygger på det man har lært.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for at blive bedre til matematik, hvis man kan sige det sådan? Jeg ville sætte stor pris på et par gode råd og måske erfaringer, i har taget med jer fra gymnasiet. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. oktober 2015 af Toonwire

Alle lærer forskelligt, men personligt har jeg god erfaring med specielt tegninger til forståelse af teori og eksempler på regning af opgaver.

Til enhver opgave plejer tegninger tilmed også at bidrage en god del til visualisering af problemet, og giver et bedre overblik.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. oktober 2015 af Stats

Hjælp andre med matematik... Det er den bedste måde at forbedre sig i faget...

Du kan evt. gøre brug af SP... :-)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (2)

Svar #3
03. oktober 2015 af mathon

I gymnasiet bygges matematkken op på et fagligt grundlag og ikke på lidt her og lidt der som i folkeskolen.
Derfor er du nok lidt skræmt over, at du ikke alene kan forlade dig på dine tidligere tillærte huskeregler og måder. Reduktion, ligningsløsning og lineære funktioner er helt centrale værktøjer, som du sikkert ikke er særlig veltrænet i fra folkeskolen. Det må du forbedre. Interesse, arbejdsomhed og tilkæmpet rutine giver dig resten.

Husk - du er ikke alene med din situation. Mange andre gymnasieelever har også oplevet, at deres faglige grundlag skulle bygges anderledes op og forfra.

Nu da så mange folkeskoleelever søger i gymnasiet, kan man undre sig over, at folkeskolens matematikkultur ikke i langt højere grad afspejler dette faktum.


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. oktober 2015 af mathon

Et fagligt kulturskift er ikke identisk med en dårlig start. Men der forestår - hvis du ønsker at tilegne dig det grundlæggende - en del flittigt arbejde.


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. oktober 2015 af LubDub

vær systematisk i din tilgang til faget og prøv at undgå at springe noget over som du ikke forstår.


Skriv et svar til: Dårlig start på matematik på gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.