Kemi

Beregn mængde a mol der tilsættes

21. oktober 2015 af Tila91 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej opgaven lyder således:

Hvor mange mol NaOH skal der sættes til 1,0 L af en 2,0 M eddikesyreopløsning for at lave en pufferopløsning ved hver af følgende pH-værdier?

a) pH = pKa

b) pH = 4,00

c) pH = 5,00

Hvis jeg bare får hjælp til opgave a, skal jeg nok selv finde ud af de to sidste.

Jeg har slået pKa op for eddikesyren og den har en pKa på 4,75.

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad jeg skal gøre her.

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. oktober 2015 af MyNameIsBondCovalentBond

Okay, så det er jo sådan, at ved ækvivalenspunktet, så er stofmængden af NaOH lig stofmængden af eddikesyreopløsningen. 

a) Her har du pH lig med pKa, fint nok. Opstiller vi en pufferligning så får vi. pH=pKa+log([B]/[S])

Hvis [B]/[S] er lig 1, så er kvotienten inde i log, lig 1, ergo er logaritmen af [B]/[S] lig 0. Derfor bliver pH lig pKa.

(DET ER EN GOD IDE AT REGNE I STOFMÆNGDER)

Jeg ved godt du ville gøre det her selv, men her giver jeg dig et eksempel på hvordan du kan gør det. 

n=2M*1L=2 mol

Her bruges pufferligningen. Vi ved ikke hvor meget syre eller base der er ved den bestemte pH. Derfor beregner vi syrebrøken. pH=4.76+log((1-xs)/xs)

Isolere for x, og gang med 2, så får du antal mol eddikesyre. Du siger så 1-(stofmængde af eddikesyre) gange 2. Så har du hvor meget der er efter at NaOH og CH3COOH har reageret med hinanden. 

Håber det var forståeligt good luck!

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. oktober 2015 af mathon

pH=4{,}76+\log\left ( \frac{1-x_s}{x_s} \right )\; \; \; \; \; 0<x_s<1
     \Updownarrow
             x_s=\frac{1}{1+10^{\, pH-4{,}76}}

Brugbart svar (1)

Svar #3
22. oktober 2015 af mathon

\Delta n(CH_3COO^-)_{dannet}=n(OH^-)_{tilsat}

Svar #4
22. oktober 2015 af Tila91 (Slettet)

Tusinde tak for hjælpen :). Meget behjælpelige svar.

Skriv et svar til: Beregn mængde a mol der tilsættes

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.