Dansk
Er det en åben eller lukket slutning
Er det en åben eller lukket slutning? Jeg arbejder med komposition af en novelle der hedder grantræet. men jeg synes det er svært at se om den har en lukket eller åben slutning :/
Hun river grantræet ud af hånden på Torben og går hen og åbner vinduet. Drengen begynder at tude. Hun kaster så hårdt hun kan og ser hvordan den lille kugle går i stykker, da den rammer fortovet. Torben hager sig fat i hendes bukser. Hun gør sig fri af ham, smækker døren til soveværelset i og går tilbage til stuen. Sætter sig tungt i sofaen ved siden af sin mor. Bjørn tager sin jakke og går. Næste gang Maria og Torben kommer ned på gaden, får Torben øje på resterne af grantræet. Han vil samle det op, men Maria sparker det ind under en bil. Og bare rolig, Maria, jeg sender ikke flere gaver til din snottede unge. Det var bare et lille eksperiment. Jeg ville se, om jeg kunne få dig til at afvige fra din cirkel. Men det lader sig vist ikke gøre. Og I går op og ned ad gågaden, du og Torben, op og ned. Du sætter dig på bænken ved springvandet. Torben løber ind under kastanjetræerne. Du taler med Bjørn i telefonen. I spiser flæskesteg og skændes. Du løfter Torben op og smadrer ham ind i det skarpe hjørne på køkkenbordet derhjemme. Det eneste jeg ikke kan sige om dig, er hvad du sidder og tænker på i sofaen om natten. Måske ved du det ikke engang selv
Svar #1
04. november 2015 af 123434 (Slettet)
Det er en åben slutning. Der sluttes af med et spørgsmål, som ikke besvares. Det afsluttende spørgsmål lægger op til, at læseren selv bliver aktiv i at afslutte historien, og på den måde er det en åben slutning. Det overlades til læseren selv, hvordan historien vil videreudvikle sig
Svar #2
04. november 2015 af 123434 (Slettet)
Lukket slutning-forfatteren afslører, hvordan det hele ender. Den lukkede slutning giver svar på de spørgsmål og konflikter, der åbnes op for i fortællingen
Åben slutning-der gives ikke et endeligt svar på, hvordan konflikterne bliver løst. Læseren må selv finde frem til en slutning vha. forestillinger.
Skriv et svar til: Er det en åben eller lukket slutning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.