Dansk

Hjælp med stile

06. november 2015 af loui156d - Niveau: 10. klasse

Hej alle. 

Jeg er sku lidt på spanden, vedrørende nogle stile. Sagen er den at jeg har været syg i 1 uge, og skulle egentlig havde lavet stile, men jeg har simpelthen ikke været til noget. 

Tænkte på om der var nogle rare sjæle derude, som måske kunne komme med noget inspiration til at starte på dette essay.

At turde flytte sig

Skriv med afsæt i tekstuddraget et essay om at turde flytte sig.

"Heldet følger kun de dumme", trøstede min mor altid, hvs tingene ikke lige flaskede sig for mig. Det er løgn. Jeg håber, heldet også følger dem, der gør noget. At det gi´r mening at fokusere og gå efter dét, man ønsker sig. Benhårdt! Ofte ved vi jo godt hvor skoen trykker. Og man kan jo godt skabe forandring selv. Det handler hverken om penge eller andre begrænsninger. Men det handler om modet til at turde flytte sig. Bare lidt. Eller meget. Gøre noget. Fokusere lidt. Også selvom det viser sig at være et fejlskud.

Tusind tak på forhånd, jeg er virkelig på herrens mark her.


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. november 2015 af exatb

I indledningen kan du skrive om hvor vigtigt det er at kunne flytte sig i det moderne samfund, og at der er delte meninger om hvad der kræves for at følge med. Man kan jo flytte sig på mange måder.

I hoveddelen diskuterer du med dig selv om hvem heldet følger. Hvor vigtigt er heldet? Indsatsen? Evnerne? Omgivelserne?

I afslutningen kan du opsummere pointerne, og da der ikke er et endegyldigt svar kan du afslutte med et spørgsmål der får læseren til at overveje hvad han selv mener.


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. november 2015 af Stygotius

At flytte sig har også noget at gøre med at være villig til at lytte til andre og flytte sig på den måde at man kan ændre standspunkt hvis man bliver overbevist af argumenter.

Man kan også flytte sig når man bliver klar over at andre(s) behov  måske er vigtige end ens egne, og at man derfor må lave om på visse prioriteter og planer.


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. november 2015 af exatb

Joh, at træde et skridt tilbage for at give plads til andre, kan man måske godt kalde "at flytte sig", men det er næppe den vinkel man har på begrebet i den tekst, som essayet skal tage udgangspunkt i. Tværtimod. Her handler det om at gå efter det man ønsker sig. Benhårdt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. november 2015 af Stygotius

De citerede fem linjer er meget forvirrede og rodede og usammenhængende.

Det er f.eks. svært at se at de der "gør noget", er i modsætning til dem der er dumme.


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. november 2015 af exatb

Ingen har vel sagt at de to grupperinger er modsætninger. De er blot forskellige.

Men det er da korrekt at sproget ikke er det bedste man har set.


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. november 2015 af Stygotius

Nååh, sætningen "Jeg håber, heldet også følger dem, der gør noget"  angiver nu en modsætning.


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. november 2015 af exatb

"Også" angiver da ikke modsætning???? Der står bare at begge grupper kan være heldige. De er som sagt bare forskellige, og ikke modsætninger.


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. november 2015 af exatb

Ordet "tværtimod" som jeg bruger i #3 angiver derimod en modsætning.

Det er modsæningen imellem den måde begrebet "at flytte sig" bruges på i de citerede fem linier, og Stygotius' noget alternative version i #2, som i virkeligheden betyder "at give sig"


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. november 2015 af Stygotius

"Jeg håber, heldet også følger dem, der gør noget"  betyder at heldet også ¨følger nogle der ikke er dumme, men måske gør noget, -altså¨en modsætning til de dumme.

At flytte sig kan på dansk sagtens betyde at give sig eller at ændre standpunkt.

Se i øvrigt   http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=flytte&tab=for   under "faste udtryk" pkt. 1a.

Eks. "Han var en meget stædig karl. Selv om han fik gode argumenter, nægtede han at flytte sig".

Det er udmærket og gangbart dansk.


Brugbart svar (0)

Svar #10
09. november 2015 af exatb

Så æbler er en modsætning til blommer fordi de ikke er blommer?? Tjaa, måske..


Skriv et svar til: Hjælp med stile

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.