Matematik
Logisk spørgsmål? Eksponentielle funktioner
Kan nogen hjælpe mig med dette spørgsmål:
Gør rede for at regneforskriften y=b•ekx kan omskrives til en forskrift af følgende type In(y)=c•x+d
Jeg forstår det simpelthen ikke!
Svar #1
11. november 2015 af SådanDa
Har du prøvet at tage logaritmen (ln) på begge sider af forskriften y=b·ekx ? Hvad får du? :)
Svar #3
11. november 2015 af MMLL13
Kan I uddybe en smule, da jeg ikke helt forstår hvad I mener? :)
Svar #4
Hvis du har udtrykket y=b·ekx, så ved du at hvis du gør det samme på hver side af lighedstegnet så gælder ligheden stadig. Så prøv at bruge ln på begge sider!
ln(y)=ln(b·ekx). Nu skal du omskrive højresiden ved hjælp af logaritmeregler:
ln(b·ekx)=ln(b)+ln(ekx)=k·x+ln(b), så du har altså forskriften:
ln(y)=k·x+ln(b), som er på formen foreslået i opgaven! :)
Svar #5
Tusind tak, SådanDa! Men jeg har ikke nogle tal at indsætte og det er der heller ikke i opgaven, så skal jeg bare selv finde på nogle tal og bruge logaritmen eller hvad tror du?
Og på min lommeregner er der en knap der hedder log og en knap der hedder In. Jeg har kun skulle bruge log i alle mine opgaver om eksponentielle funktioner, så er aldrig stødt på In før..?
Svar #6
Altså ud fra opgaven som den fremgår i #0, behøver du ikke at bruge nogen tal, du skal bare omskrive ligesom i #4, det er altså skridtene for at lave omskrivningen der er vigtige! :)
Jamen log er logaritmen med basetal 10, det betyder at log(10x)=x, ln er logaritmen med basetal e, så ln(ex)=x.
Svar #7
Hvor er du sød at du gad hjælpe mig. Nu forstår jeg det! Det blev bare lidt forvirrende for mig, når jeg aldrig havde hørt om In før :)
1000 tak :)
Skriv et svar til: Logisk spørgsmål? Eksponentielle funktioner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

og
gælder de samme regneregler