Fysik

Massemidpunkt (tre legemer) + argumenter/kugler

16. november 2015 af MissGeek87 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sidder og har lidt problemer med. Jeg har prøvet at indtegne figuren, men ved ikke om den er tegnet rigtig.

- Giv et symmetris argument for hvilken linje massemidtpunktet ligger langs => y-aksen? 

- Bestem massemidtpunktets koordinater og indtegn det på linjen? 

Derudover har jeg et andet spg. der hedder:

Forklar med ord, hvorfor "kuglen ruller uden at glide" hvis følgende er opfyldt vcm = Rω:

Jeg skrev, at når Rω har samme hastighed som massemidtpunktet, så har de samme hastighed, hvilket medfører at kuglen ruller uden at glide. Men det var ikke nok for min lærer? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. november 2015 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2

Har du ikke angivet de masser forkert ? Hvis du skal bruge et symmetriargument bør masserne på x aksen have samme masse. Hvis du skal finde massepunktets koordinater må der være nogle flere oplysninger.

Svar #3
16. november 2015 af MissGeek87 (Slettet)

Mener du på den her måde (tjek vedhæftet). Der står ikke særlig meget mere i opgaven. 

Brugbart svar (0)

Svar #4

ja netop

Svar #5

Tak for hjælpen. Jeg har tegnet og forklaret forklaret symmetrien.

Kan du hjælpe med mig de to andre spg. jeg havde? 

Brugbart svar (0)

Svar #6

x koordinaterne må være 0. y koordinaterne mangler der oplysninger til den kan findes som y koordinaten af det øverste punkt ganget med m3/(m1+m2+m3).

Det er muligvis fordi du blot har skrevet R*ω og ikke at dette er hastigheden på randen af kuglen

Svar #7

Har problemer med formlen til udregningen af massemidpunktet, kan du evt. skrive lidt mere? 

Mht. Rω = Vcm, så spørges der til, hvad hastigheden på kuglens overflade har med Vcm at gøre?

Brugbart svar (0)

Svar #8

Hvis y3 er y koordinaten for toppunktet er y koordinaten for massemidtpunktet y3*m3/(m1+m2+m3) = y3*2kg/(1+1+2)kg = ½y3

Hvis den ikke glider  følger kuglens overfladen på underlaget. Du skal nok se  på en kugle eller måske bedre en cylinder  og se hvad der sker når den ruller. Det er lidt svært at svare på uden en god illustration

Svar #9

Får min x-koordinat til at være (x1+x2)/4, kan det passe?

Tak for hjælpen :)

Brugbart svar (0)

Svar #10

Nej på grund af symmetrien skal x-koordinaten ligge midt mellem de to punkter altså (x1+x2)/2

Svar #11

Aha, det sandt, tak for hjælpen det hjalp virkelig på forståelsen 

Skriv et svar til: Massemidpunkt (tre legemer) + argumenter/kugler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.