Kemi

Reaktionsorden bestemmelse

06. januar 2016 af Anibas92 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Jeg siddder og kigger på opgaver med reaktions kinitik med reaktionsordner for enfald og hastighedskonstanter for henfald.

Er der en enkel måde at bestemme reaktionsorden på? i min formelsamling skal jeg lave dem som ligninger for at kunne se det.

Har en opgave som lyder.

Benytter 32P med halveringstid på 14,2 døgn som nytig isotop. Angiv reaktionsorden for henfaldet af 32P og beregn hastighedskonstanten for henfaldet.

Hvordan angiver jeg reationsorden for henfaldet af 32P?

Jeg er med på at for at finde hastighedskonstanten skal jeg bruge formlen for 1. ordensreaktion men hvordan ser jeg det er en 1. ordensreaktion?

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. januar 2016 af mathon

v =-\frac{\mathrm{d}[^{32}P] }{\mathrm{d} t}=k\cdot [^{32}P]^\bold{\color{Red} 1}

dvs en 1. ordensreaktion      

\Updownarrow         v =-\frac{\mathrm{d}[^{32}P] }{\mathrm{d} t}=k\cdot [^{32}P]

[^{32}P]_t=[^{32}P]_0\cdot e^{-kt}

Brugbart svar (0)

Svar #2

[^{32}P]_t=[^{32}P]_0\cdot \left ( \frac{1}{2} \right )^{\frac{t}{T_\frac{1}{2}}}=[^{32}P]_0\cdot\left (\left ( \frac{1}{2} \right )^{\frac{1}{T_{\frac{1}{2}}}} \right )^t=0{,}952359^t

når tiden regnes i døgn.

k=\frac{\ln(2)}{14{,}2}\; d\o gn=0{,}048813\; d\o gn^{-1}=5{,}64967\cdot 10^{-7}\; s^{-1}

Brugbart svar (0)

Svar #3

korektion:

k=\frac{\ln(2)}{14{,}2\; d\o gn}=0{,}048813\; d\o gn^{-1}=5{,}64967\cdot 10^{-7}\; s^{-1}

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. januar 2016 af mathon

korektion:  -->  korrektion:

Svar #5
07. januar 2016 af Anibas92 (Slettet)

Tak for hjælpen mathon

Men jeg forstår stadig ikke helt hvordan jeg kommer frem til at det er en 1. ordens? Jeg er med på at den formel du skriver er for en 1. ordens men hvor får jeg "ideen" fra? altå hvordan ud fra de oplysninger jeg får i opgaven kommer jeg frem til hvilken formel og at det er en 1. ordens?

Måske er det bare mig der ikke lige fanger den?

Brugbart svar (0)

Svar #6
07. januar 2016 af mathon

Ideen er jo henfaldsudtrykket

-\frac{\mathrm{d} N}{\mathrm{d} t}\approx k\cdot N\; \; \; k>0
hvor
                                                  -\frac{\mathrm{d} N}{\mathrm{d} t}= k\cdot N
har løsningen
                                                  N(t)=N_0e^{-kt}

Svar #7
07. januar 2016 af Anibas92 (Slettet)

Jeg skal nok lige have læst lidt mere op på reaktionskinitik.

Kan godt se ideen her men havde håbet der var en anden måde en ved at lave regrssion.

- så jeg skal lave linær regression hvor jeg sætter de 32P ind på N's plads og min halveringstid 14,2 på k's plads og så se om grafen opføre sig som en 0, 1 eller 2 ordens?

Stor tak for din hjælp iøverigt det er rigtig dejligt du vil give dig tid til det :)

Skriv et svar til: Reaktionsorden bestemmelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.