Matematik
tabel over danskernes forbrug af øl.
hej
er der nogen der kan hjælpe mig med at besvare spørgsmålet der lægger som et vedhæftet link
tak på forhånd :-)
Svar #1
13. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)
#0: Det er jo blot at bruge en økonometrisk OLS (Ordinary Least Squares) analyse, altså en regressionsanalyse. Men siden du blot går i gym, er det en regressionsanalyse, du skal lave.
Prøv at lave et scatterplot med dine datapunkter, for at se, hvordan punkterne ligger. Dette skulle gerne indikere, om du skal bruge en linear-, eksponentiel-, eller potensfunktion til at beskrive udviklingen. Når du så har bestemt, hvilken model, du vil benytte, så er det bare at lave regressionsanalysen via SAS, Stata, Maple, T-Inspire, etc.
Kan du finde ud af det selv herfra? Jeg kunne hurtigt lave den for dig i Stata, men pvm og Andersen11 politiet har været efter mig for at severe svar på et sølvfad før, så jeg vil helst undgå det den her gang, eller i hvertfald før du selv har prøvet.
Bard
Svar #2
13. januar 2016 af Jpz56cwg (Slettet)
hej badboybard jeg prøver lige at indsætte kodinaterne ind i T-inspire og der efter vender jeg tilbage til dig, men tak for hjælpen
Svar #4
Hej badboybard jeg håber at du kan hjælpe mig igennem denne opgave med lidt flere detalier tak.
Svar #6
Den model, du foreslår vil jo være følgende:

Hvor Y er antallet af øl, og X er antallet af år (oftest antal år efter 2005), hvor du så setter 2005 som basisår. I det her tilfælde vil β1 så give dig, hvor meget en stigning på et år betyder for forbruget af øl.
Så ja, mit svar vil være, at, hvad du selv foreslår er helt rigtigt.
P.s. β0 og β1 er blot symboler for numre. De kunne også kaldes for b og a.
Mht., hvad du skal indsætte i T-inspire, så er det sådan, at dine data skal se ud:
År(X) Forbrug(Y)
0 574
1 554
2 527
3 505
4 476
5 454
Prøv lige at lave en regressionsanalyse i T-inspire, så vi kan samligne med det jeg har fået i SAS. Skriv, hvad du får i forskrift for både β0 og β1.
Giver det mening?
Bard
Svar #8
Okay, helt fint. Selv tak. Du har nu to spørgsmål i at besvare.
- Hvor meget falder danskernes forbrug af øl pr. år ifølge modellen.
- Bestem danskernes forbrug af øl i 2015 ifølge modellen.
#1: Til den første er det jo bare at bestemme β1. Når du så for det svar, og hvis du eksempelvis får 21.3, så kan du svare altså er der en association med, at danskernes ølforbrug falder med 21.3 liter per år.
#2: Til den anden opgave er det at bestemme Y bed en X = 10, da (2015 - 2005 = 10 år efter 2005). Derfor vil det være at sige:
Y = β1 + β2 * (10)
Og så vil Y her jo give dig danskernes forbrug af øl i 2015. β0 og β1 vil så stadig være tal, du selv har fået fra din regressionsanalyse i T-inspire.
Er dette nok 'detaljer'? :)
Bard
Svar #9
Svar #10
Helt fint, skriv du bare igen, hvis der skulle være noget.
Skriv et svar til: tabel over danskernes forbrug af øl.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.