Fysik

Jævn cirkelbevægelse og fjeder - model

17. januar 2016 af ChenYing (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej 
Skal lave en model der kan beskrive en fjeders udstrækning, x, ved forskellige fjedre med forskellige kræfter, F, (10 N, 20 N) osv. Opstilling er en fjeder med en hvor på der er hæftet et lod. Loddet skal så snurres rundt i en jævn cirkelbevægelse.

Håber nogle kan hjælpe. Sig til hvis det er utydeligt 

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. januar 2016 af peter lind

Du bør lave en tegning af systemet. Loddet vil være påvirket af fjederkræfterne og tyngdekraften. Summen af disse kræfter skal være den nødvendige centripetalkraft.

Det er noget utydeligt, så for nærværende kan jeg ikke sige mere.

Svar #2
18. januar 2016 af ChenYing (Slettet)

Systemet er vedhæftet denne besked. Det er radiusen vi skal finde. Ligevægtspositionen må vel være når fjederkraften og centripetalkraften er ens? Videre kan jeg ikke rigtigt komme

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. januar 2016 af peter lind

Jeg kan ikke rigtig se nogen cirkelbevægelse i den. Fjederkraften projekteret ind på et vandrette plan skal være centripetalkrafte, Fjederkraften projekteret ind på en lodrette plan skal være lige så stor og modsat rettet tyngdekraften

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. januar 2016 af Eksperimentalfysikeren

Den blå blok forneden er en motor, der drejeg skinnen om en lodret akse, der er sammenfaldende med snoren til fjederen. Den sorte klods på skinnen er loddet.

Størrelse x er afstanden mellem rotationsaksen og loddets tyngdepunkt.

Centripetalkraften Fc = m a, hvor m er loddets masse og a accelerationen, som fås af a = x ω2.

Snoren går fra fjederen i dennes retning, så snorekraften har samme størrelse som fjederkraften. Tilsvarende har snorekraften samme størrelse som Fc.

Herfra må du prøve selv. Lykkes det ikke, så skriv igen.

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. januar 2016 af Soeffi

Skriv et svar til: Jævn cirkelbevægelse og fjeder - model

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.