Fysik
Kasse på skråplan
Hej
Jeg skal løse følgende opgave:
En plastikkasse kan stå på et skråtstillet bord uden at begynde at glide så længde bordets vinkel med vandret er mindre end 25 grader.
Hvad er den statiske gnidningskoefficient?
Jeg forstår ikke helt opgaven, men jeg ved at gnidningskoefficienten skal være:

Jeg kan forestille mig, at de eneste kræfter, der virker på kassen er tyngdekraften, normalkraften og gnidningskraften - er dette korrekt?
Hvordan skal opgaven forstås og løses?
Svar #2
17. januar 2016 af peter lind
Kræfterne er tyngdekraften, gnidningskraften og reaktion fra underlaget. Du bør lave en tegning. Ved de 25º kan gnidningskraften lige akkurat holde de andre kræfter i skak, så den ikke glider.
Svar #3
17. januar 2016 af Arccossintan (Slettet)
Den får du her. Jeg har siddet med den i 2 timer, og jeg forstår den bare ikke.
Svar #4
17. januar 2016 af Soeffi
#0. På tegningen er FT = tyngdekraften, FN = normalkraften og FG = gnidningskraften. Af tegningen ses, at FG = FT·sin(25º). Samtidig gælder pr. definintion: FG = k·FN , hvor k er den statiske gnidningskoefficient. Af tegningen ses k·FN at være lig med k·FT·cos(25º). Dermed har man, at
FT·sin(25º) = k·FT·cos(25º) => k = sin(25º)/cos(25º) eller k = tan(25º)

Svar #5
Jeg er ikke med på, hvordan k*Fn er lig med k·FT·cos(25º)?
Svar #6
17. januar 2016 af Soeffi
Den vektor, som peger lodret opad er lig med tyngdekraften. Tyngdekraften skal være ophævet, da der ikke er nogen acceleration og dermed heller ikke nogen resulterende kraft.
Den lodrette vektor kan opdeles i to komposanter: FN og FG. FN ses af tegningen at være FT·cos(25º).
Svar #7
Jeg forstår det omsider. Mange mange tak for hjælpen!
Skriv et svar til: Kasse på skråplan
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.