Matematik

hvad er det man egentlig gør her? (integralregning)

30. januar 2016 af snylt (Slettet) - Niveau: B-niveau

Følgende opgave.

en funktion f er givet ved

f(x)=5/x +6x2   , x>0

bestem den stamfunktion til f hvis graf går gennem punktet p (2,3)

JEG SØGER IKKE HJÆLP TIL HVORDAN MAN LAVER DEN:

Jeg har fundet stamfunktionen, og så har jeg løst den ved at bruge punktet (2,3) til at solve:

fsolve(F(2) = 3) hvilket gav mig -16,46... MEN, hvad er det egentlig man gør dér? HVAD bruger man p(2,3) til? tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. januar 2016 af peter lind

Du skal finde integrationskonstanten.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. januar 2016 af Capion1

Dét, du har gjort, er, at have løst ligningen
5\cdot \ln 2+2\cdot 2^{3}+c=3
c er konstanten i dén stamfunktion til f , hvormed (2 ; 3) ∈ F .


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. januar 2016 af Stats

Ikke henvendt til #0

På gymnasierne, da handler det desværre ikke om, at kunne forstå matematikken mere. Det handler derimod om, at kunne anvende et matematikprogram, og fortælle hvilken betydning de tal den spytter ud, har for den givne opgave. Trist at en stor generation bliver matematik blinde...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #4
30. januar 2016 af snylt (Slettet)

#2 Tak for det!

#3 Er det skidt eller er det blot et udtryk for en moderne verden?


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. januar 2016 af Stats

Det svare lidt til, at du ikke behøver at kende til grammatikregler i dansk.. Problemet ligger i, at man bliver for bundet af teknologien. Eller grammatikregler når du skriver i spansk, fransk, tysk eller andet sprog. Hvad skal man så gøre, når teknologien går ned? Sætte sig ned og græde?

Fordelene er kun at det bliver hurtigere at udføre sit arbejde, men ulempen er i særdeleshed også at man bliver dummere hvis man hænger sig 100 % op af teknologien.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. januar 2016 af peter lind

Det at lære at bruge et hjælpemiddel som et matematikprogram er ikke at lære matematik. Heldigvis er det ikke så slemt som Dennis skriver. Man skal også lave opgaver uden brug af sådanne hjælpemidler. Jeg vil også foretrække, at man lægger mindre vægt på disse programmer. Man kunne for eks. bruge regneark i stedet for CAS værktøjer. Fordelen ved at bruge disse elektroniske hjælpemidler er at man slipper for en masse numeriske udregninger, hvor man let laver regnefejl ,og at man kan lave flere opgaver som for eks. numerisk analyse. Et eksempel er regressionsanalyse, som er ret vigtig i flere andre fag


Skriv et svar til: hvad er det man egentlig gør her? (integralregning)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.