Matematik
Opstilling af ligning
Hej allesammen
Jeg har brug for hjælp til en opgave jeg ikke kan komme igang med..
Jeg skal finde bredden på et på et hus hvis endeflade er 40m2, husets tag er en halvcirkel og huset er 2,4m op til taget.. jeg har vedlagt et billede af huset
jeg har valgt at kalde bredden x i min ligning. Samlet areal for A. Husets højde for y. Halvcirklens radius r.
Jeg er gået sådan her frem:
Areal for rektangel x•y
Areal af cirkel r2•π
Da halvcirklens diameter er den samme størrelse som x tænker jeg at x må være lig med 2r.
så ser min ligning således ud: 
Men nu kan jeg ikke komme videre da jeg ikke kan se hvordan jeg kan isolerer x
Håber en venlig sjæl kan forklare mig hvordan jeg gør, eller om der er fordi jeg har stillet min ligning forkert op..
Svar #1
19. februar 2016 af VandalS
Da A og y er kendte størrelser har du en andengradsligning i x, hvilket jeg går ud fra at du kan løse uden problemer. Vær dog opmærksom på at

så du mangler lidt i din ligning.
Svar #2
19. februar 2016 af Budsmoke
FUCKING HELL!!! du har ret min ven :)

Er det korrekt forstået??
Svar #6
Ok mange tak..
Et tillægsspørgsmål:
Det er noget tid siden jeg har haft matematik, men så vidt jeg husker, skal jeg da også bruge et led mere for at finde diskriminaten?? derfor blev mit svar som det gjorde i Svar#2
Svar #7
19. februar 2016 af VandalS
Nej, det er ikke nødvendigt, leddet er bare nul hvis ikke det indgår i ligningen.
Svar #8
ok tak for det.. men jeg er også lidt i tvivl om hvorfor og hvordan du får 2•22 under brøkstregen??
Skriv et svar til: Opstilling af ligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

, så ja.