Fysik
haster, på forhånd tak. Hvor længe går der før sækken skrider på møllehjulet?
Opgaven lyder:
Mølleren glemte en sæk fuldkornsspelt 10 kg, på randen af møllehjulet inden han tilsluttede motoren. Friktionskoefficienten mellem sækken og hjulet er 0,8.
Hvor længe går der før sækken begynder at skride påmøllehjulet?
Jeg har udregnet den maksimale kraft der skal til for at sækken begynder at skride:
F_gnid, maks = F_N*my_s = m*g*ny_s
=> 10 kg * 9,82 m/s^2 * 0,8 = 78,5 N
Hvordan komme jeg videre herfra?
Svar #1
23. februar 2016 af hesch (Slettet)
Man skal jo kende møllehjulets vinkelacceleration, når det starter, og man skal kende hjulets diameter.
Jeg går ud fra at hjulet roterer i vandret plan.
Svar #2
23. februar 2016 af mitasja (Slettet)
rotationen er 200J
Inertimomentet er 144 kg*m^2
Vinkelhastigheden er 1,7 s^-1
hastigheden er 2 m/s
Svar #4
Du må mene, at motorens moment på møllehjulet er 200 Nm ?
Svar #5
Ganske vist er 200 Nm = 200 J i energimæssige sammenhænge, men at rotationen er 200 J giver ikke mening. Et moment opgives normalt med enheden Nm, da det letter forståelsen.
Vinkelaccelerationen, dω/dt = T/J, hvor T er momentet og J inertimomentet.
Jeg går ud fra, at v=2 m/s er sækkens fart, når hjulet drejer med vinkelhastigheden 1,7 rad/s. Man kan så beregne sækkens drejningsradius, R, ved:
v = ω * R →
R = v / ω = 1,176 m
. . . . . .
Nå, der lagde du røret på.
Svar #6
23. februar 2016 af mitasja (Slettet)
Okay, men hvprdan finder jeg så frem til hvor lang tid sækken er på møllehjulet?
Svar #7
Når ω vokser, vokser centripentalaccelerationen, og ved en konstant dω/dt vil sækken endvidere være udsat for en konstant tangentiel acceleration.
Den vektorielle sum af disse to accelerationer, bevirker at sækken skrider når summen > 0,8g (uanset sækkens masse).
Denne vinkelhastighed skal du beregne, og du skal beregne tiden der går inden den opnås.
Skriv et svar til: haster, på forhånd tak. Hvor længe går der før sækken skrider på møllehjulet?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.