Biologi
Bestemmelse af mulig baserækkefølge?
Jeg sidder med et eksamenssæt fra en skriftlig biologi A-eksamen som viser sig at være lidt udfordrende af den grund, at den nødvendige baggrundsviden so far har været ren selvstudie...thanks kære lærer! Anyway, en af opgaverne omhandler angivelse af en mulig baserækkefølge udfra nogle viste aminosyrer---
Mit spørgsmål går da på hvordan man finder frem til en mulig baserækkefølge for fx aminosyren Alanin? Er det opslagsværket jeg skal søge tilflugt til eller?
TAK for hjælpen på forhånd.
Svar #1
27. februar 2016 af joak0575 (Slettet)
Du skal have fat i en genetiske kode tabel fx:
http://www.medwiki.dk/w/Den_genetiske_kode
Her kan du så enten aflæse hvilken sekvens der giver hvilke aminosyre eller hvilke aminosyre der har hvilken sekvens. Du skal bare huske at den genetiske kode er degenereret, hvilket betyder at der er flere forskellige nucleotidsekvenser der koder for samme aminosyre. f.eks. så koder både CAU og CAC for histidin (His, H).
Svar #2
27. februar 2016 af Wallgren (Slettet)
Just efter at have postet dette indlæg fandt jeg et tilsvarende som besvarede mit spg. Tusind tak!
Dog, hvis jeg fx skriver kodoner ind hvor T er erstattet med U er det så nødvendigt at angive at det er på RNA-form, eller kan jeg godt ændre U'erne til T'er istedet og skrive at det er DNA-form?
Svar #3
27. februar 2016 af Wallgren (Slettet)
Relevant ifh.t. tidligere spørgsmål :
Jeg skal angive baserækkefølgen for følgende aminosyrer :
Alanin - Prolin - Prolin - Arginin - Leucin - Isoleucin - Cystein - Asparaginsyre - Serin - Arginin
Hvortil jeg har angivet følgende tripletter :
GCU-CCU-CGU-CUG-AUC-UGC-AAC-UCU-CGA
En anden tanke jeg har gjort mig er om det er forkert at angive 5'- og -3' for enderne af baserækkefølgen?
Svar #4
28. februar 2016 af joak0575 (Slettet)
Det kommer jo lidt an på hvad opgaven egentlig spørger til, fordi hvis den spørger til DNA skal det jo self. være med T, men hvis den spørger til mRNA skal det være med U som du selv siger. Men jeg vil altid lige gøre en note om det er det ene eller det andet jeg skriver.
Jeg vil altid skrive 5'- og -3' på mine sekvenser.
Svar #5
28. februar 2016 af Wallgren (Slettet)
Opgaven lyder
"Angiv en mulig baserækkefølge for den del af EPO-genet, der koder for de viste aminosyrer"
Udfra hvad jeg i hvert fald læser giver den ingen relevante oplysninger som fortæller om hvorvidt den spørger til DNA eller mRNA...
Tusind tak for al hjælp so far!!!
Svar #6
Skal man desuden angive den modsatte side af sekvensen? Dvs. skal jeg også notere 3'- -5'?
Svar #7
Det som jeg læser, er at du skal skrive en del af genet, og da gener altid er skrevet som DNA, må det være hvad du skal skrive.
Hvis du skulle skrive mRNA sekvens, tror jeg de havde spurgt direkte, men så længe du gør opmærksom på hvad du gør, tror jeg ikke det kommer sig så nøje.
Jeg synes ikke det ville være nædvendigt, da det jo bare er en oversættelse at skrive den komplementære streng.
Svar #8
Svar #9
Du kan sagtens bruge den samme tabel, netop fordi, som du selv siger, det eneste der er forskel er at U skal laves om til T.
Skriv et svar til: Bestemmelse af mulig baserækkefølge?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.