Kemi

pH beregning

02. april 2016 af MillaGomez (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg sidder med denne opgave, men har svært ved at se, hvordan jeg skal gribe opg. c) an.

Mit bud er, at jeg skal bruge formlen for en svag base, men det giver ikke mening, hvis jeg får givet en pKa-værdi, fremfor en pKb-værdi. Eller skal jeg måske bruge formlen for svag syre?

Håber på hjælp! På forhånd tak.

Vedhæftet fil: pH.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. april 2016 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #2
03. april 2016 af mathon

a)

NaOCl\, _{\textit{(s)}}\; \rightarrow \; Na^+\, _{\textit{(aq)}}\; \; OCl^-\, _{\textit{(aq)}}       letopløselig

hvorfor
                  \left [ OCl^- \right ]=c(NaOCl)=\frac{\frac{12(,)000\; g}{74{,}44}\tfrac{g}{mol}}{0{,}835\; L}=0{,}1930\; M

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. april 2016 af mathon

b)

OCl^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \rightleftharpoons \; HOCl\, _{\textit{(aq)}}\; +\; OH^-\, _{\textit{(aq)}}      

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. april 2016 af mathon

c)

ved 25°C:
                    pOH=\frac{1}{2}\left ( pK_b-\log \left (c_b \right ) \right )

pH=7+\frac{1}{2}\left ( pK_s+\log \left (c_b \right ) \right )

Svar #5
03. april 2016 af MillaGomez (Slettet)

Tak for dit svar.

Men hvordan bruger jeg formlen for pOH, når jeg ikke får givet nogen pKb, men en pka?

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. april 2016 af mathon

Brug
                    pH=7+\frac{1}{2}\left ( pK_s+\log \left (c_b \right ) \right )

Brugbart svar (0)

Svar #7
03. april 2016 af mathon

pH=7+\tfrac{1}{2}\cdot \left ( 7{,}54+\log \left (0{,}1930 \right ) \right )

Skriv et svar til: pH beregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.