Fysik

Indre resistans og hvilespænding

08. april 2016 af mastodont - Niveau: B-niveau

Hej, 

Er i gang med en fysikrapport. Det drejer sig om og undersøger 2 batterier,dels hver for sig, dels koblet i serie og koblet parallelt. Man skal så bestemme den indre resistans og hvilespændingen. 

Vi foretog målinger af Upol og I . Derefter lavede vi 4 grafer hvor vi kunne se at polspændingen aftager lineært samtidig med at strømstyrken øges.Vi fandt forskrifterne vha. lineær regression for de 4 grafer på baggrund af 9 målinger for henholdsvis strømstyrken og polspændingen: dvs. to grafer for et batteri hver for sig og så en graf med en seriekobling og en graf med en parallelkobling og fik udledt Ohms anden lov / sat formlen ind i en lineær sammenhæng, dvs. hældningskoefficienten er den indre resistans, hvilespændingen er skæring med y-aksen. Men de sidste to spørgsmål i resultatbehandlingen er jeg i tvivl om:

Passer de fundne indre resistanser for serie-og parallelkoblingen med det forventede? 

Passer de fundne hvilespændinger for serie- og parallelkoblingen med det forventede? 

Jeg ved, at den indre resistans er summen af de enkelte batteriers resistanser Ri =R1 + Rosv. 

Jeg ved også at for parallelkoblede batterier forventes samme hvilespænding som for det enkelte batteri. Den indre resistans skal opfylde følgende 1 / ri = 1 / Ri1 osv. 

Men hvad hentyder de to spørgsmål til? skal man isolere Resistansen i Ohms lov mht. mine målinger for seriekoblingen, dvs. R = U / I og så lægge summerne sammen eller noget helt andet?...mangler lige et skub til og komme videre...på forhånd tak for hjælpen! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. april 2016 af peter lind

Parallel kobling. Hvilespænding = det enkelte batteris hvilespændning. Seriekobling. spændning = summen af de enkelte batteriers hvilespændning


Svar #2
08. april 2016 af mastodont

er det muligt at du kan uddybe det? Jeg har en forskrift for hver enkelt graf der kan relateres til Ohms udvidede lov. Men jeg har svært ved og se hvad det konkret er jeg skal gøre. Altså jeg har en negativ hældningskoefficient i en lineær sammenhæng, hvor polspændingen aftager i takt med at strømstyrken øges.et eksempel: y= -0,35828559386795x + 2,637214420058. 

b = U0 dvs. hvilespændingen i tilfældet med parallelkoblingen. men hvad er det "forventede?  


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. april 2016 af peter lind

Hvis det er et enkelt batteri er det den spændning, som batteriet leverer ifølge fabrikanten. Hvis det er sammensat af flere batteier så se mit forrige svar


Svar #4
08. april 2016 af mastodont

okay, må erkende at jeg ikke helt kan følge dig i forhold til dit forrige svar. Det er en serie og parallelkobling af 2 batterier. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. april 2016 af peter lind

Hvis den elektromotoriske kraft fra batterierne er E, vil den elektromotoriske kraft ved seriekobling være 2E og E ved parallel kobling


Svar #6
08. april 2016 af mastodont

altså jeg har 9 målinger for henholdsvis Upol og I. De giver en lineær sammenhæng på en graf med negativ hældningskoefficient. For at finde den indre resistans skal jeg så bare isolere R i Ohms 1. lov og så regne tallene ud for de enkelte målinger og derved skal seriemålingerne så give det dobbelte tal af Ui forhold til tallet som jeg har i min lineære forskrift for U0 ? og ved parallelkoblingen det samme tal? ..som du kan se er jeg (sandsynligvis) stadig på bar bund over de to stillede formuleringer....


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. april 2016 af peter lind

Det er korrekt


Skriv et svar til: Indre resistans og hvilespænding

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.