Fysik

rotations energi for svinghjul i dampmaskine

09. april 2016 af maddass (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. 

Jeg laver et projekt med en dampmaskine, hvor at jeg skal undersøge nyttevirkningen af den. til det har jeg lavet nogel forsøg hvor jeg har talt hvor mange omdrejninger svinghjulet på maskinen har lavet. Nu skal jeg beregne energien af de rotationer, men er lidt i tvivl om hvordan jeg gør det. jeg kan godt udregne rotationsenergien ud fra følgende formlen: Erot=½*I*w^2 men denne formel mangler lidt at regne antal omdrejnigner med.

håber i forstår mit spørgsmål og vil hjælpe. tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. april 2016 af mathon

\omega =\frac{2\pi }{T}

N=\frac{1 }{T}=\frac{\omega}{2\pi }

Svar #2
09. april 2016 af maddass (Slettet)

måske har jeg formuleret spørgsmålet lidt forkert, men jeg skal finde arbejdet af svinghjulet, og ved ike helt hvordan jeg gør det

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. april 2016 af mathon

Energien af et legeme, der roterer om sit massemidtpunkt,
har energien:
                             E_{rot}=\frac{1}{2}\cdot I\cdot \omega ^2

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. april 2016 af hesch (Slettet)

#0:  Erot er en kinetisk energi, der er konstant så længe vinkelhastigheden, ω, er konstant. Den er således ikke afhængig af hvor mange omdrejninger, ( hvilken vinkel ), hjulet har drejet.

Erot = ½ * J * ω2 , gælder iøvrigt ligegyldigt om en genstand roterer om sit massemidtpunkt, eller om en anden vilkårlig akse, men J ændrer sig ved flytning af aksen:

J = ∫ r2 dm , hvor r ændrer sig ved flytning af aksen.

Svar #5
10. april 2016 af maddass (Slettet)

mange tak for svar. 

men Erot = ½ * I * ω^2  fortæller vel kun hvor meget energi der er oplagret i svinghjulet og ikke hvilket arbejde som den der er udført på det. Altså i mit forsøg har jeg dampmaskinen til at køre i omkring 14 min hvor at svinghjulet laver 33500 omdrejninger. dette vil give en vinkelhastighed på 250rad/sek. men hvis den havde lavet halvt så mange omdrejninger på halv så lang tid, så havde den jo haft den samme vinkelhastighed, men kun brugt det halve energi. det jeg leder efter er altså den energi det tager for svinghjulet at dreje de 33500 omgange. 

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. april 2016 af hesch (Slettet)

#5:  Det har du helt ret i.

Den afgivne energi er ( så vidt jeg husker ):

Eafgiven = T * θ [ J ],  T = moment [ Nm ], θ = radianer [ ] .

Så du mangler momentet ( ikke inertimomentet ).

Den samlede producerede energi = Erot + Eafgiven.

Skriv et svar til: rotations energi for svinghjul i dampmaskine

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.