Kemi
Syrer og baser
Desuden ved man at ved stuetemperatur er produktet af den aktuelle koncentration af H3O+ og den aktuelle koncentration af OH- altid konstant. Denne sammenhæng kaldes for vands ionprodukt:
[H3O+ ] ∗ [OH- ] = 1∗10-14 M2
Er der en som vil hjælpe mig til at forstå det her???har virkelig prøvet at forstå hvad der menes med resultatet, men forstår det simpelthen ikke
Svar #1
17. april 2016 af Skaljeglavedinelektier
Prøv at læs det her først: https://da.wikipedia.org/wiki/Vands_autoprotolyse
Svar #2
17. april 2016 af HFNU (Slettet)
1000 tak for hjælp:) det er virkelig pænt af dig.
Har læst hele linket , men desværre er jeg bare ikke med på hvordan man ved at resultatet bliver 1∗10-14 M2.
Svar #3
Men det kan være jeg skal læse lidt mere på det , det er måske lidt et kompliceret spørgsmål alligevel. Må jeg stille dig et andet spørgsmål
Svar #4
To vandmolekyler reagerer, og der indstilles en ligevægt:

Som du kan se på forholdet, der er 1:1, vil der være samme koncentration af H3O+ og OH-. Forsøg har vist, at koncentrationen af ionerne er 1,0 * 10-7 M ved 25°C. Massevirkningsloven bruges, og der fås det følgende(ligevægtskonstanten kaldes for Kv):
![K_v=\frac{[H_3O^+]*[OH^-]}{[H_2O]*[H_2O]}=\frac{[H_3O^+]*[OH^-]}{1*1}=[H_3O^+]*[OH^-]](https://media.studieportalen.dk/images/equations/SuPnAI8b1LSFvlPUjBDalQ==.gif)
For væske/opløsningsmidler indsættes værdien 1.
Da du ved, at koncentrationen af ionerne er 1,0 * 10-7 M ved 25°C, kan du indsætte dette i det ovenstående, og så får du:
![K_v=[H_3O^+]*[OH^-]=1,0*10^{-7}M*1,0*10^{-7}M=1,0*10^{-14} M^2](https://media.studieportalen.dk/images/equations/I7TNVT22kwi5i2EnyeYxGA==.gif)
Du stiller bare dit andet spørgsmål.
Svar #5
Ej forstår det nu ...ej mange mange TAK:)) det var virkelig en god forklaring
Svar #6
Tak fordi du vil hjælpe så meget:) mit andet spørgsmål er en opgave som har været her før og jeg har læst hele tråden gennem flere gange . Opgaven lyder:
Hvorfor reagerer 2M H2SO4 meget hurtigere med Mg end 0,2 M H2SO4
Mg2+(s)+ 2H3O---Mg2+ (s)H2 +2H2O
Forstår reaktionen men ikke hvorfor 2M H2SO4 reagerer hurtigere med Mg..desværre
Svar #7
For at en reaktion skal kunne ske, skal to forskellige(i dette tilfælde) ramme sammen. Jo større koncentration, jo større chance for kollision.
Svar #8
Så det er fordi at det er Mg er et andet stof end 0,2 M H2SO4? men undskyld hvordan ved man at Mg har større koncentration en 0,2 M H2SO4??
Ved godt jeg måske skal kunne det her på forhånd, men det er virkelig lang tid siden jeg sidst har haft kemi, så kan ikke huske det
Svar #9
Jeg gætter på, at du bliver forvirret over: "For at en reaktion skal kunne ske, skal to forskellige(i dette tilfælde) ramme sammen"
Din reaktion kræver, at et molekyle magnesium rammer et molekyle svovlsyre. Det er det, der står. Et andet eksempel kunne være ved vands autoprotolyse, hvor to ens (vand)molekyler støder sammen. Hvis der er en større koncentration af et af dine stoffer(her svovlsyre), vil der være en større sandsynlighed for, at et molekyle svovlsyre støder sammen med et magnesium molekyle.
Svar #11
18. april 2016 af HFNU (Slettet)
Ved du måske hvordan jeg kan finde et godt svar på det her spørgsmål?
Hvad er en kemisk reaktions hastighed ved ligevægt? altså jeg ved at resultatet at reaktanterne på den ene side skal være lige med produkterne ved den anden siden:) men jeg tror bare ikke det her en en hel rigtig formulering.
Hvordan tror du man kan formulerer det så de fleste vil kunne forstå hvad man mener??
Svar #12
18. april 2016 af Skaljeglavedinelektier
Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår, hvad du spørger om. Her følger dog et svar i forhold til, hvordan jeg har forstået, hvad du spørger om.
Ved ligevægt dannes den fremadskridende reaktion med samme hastighed som den modsatte reaktion. Reaktionen foregår altså lige hurtigt i begge retninger. Reaktionshastigheden er ikke 0, men lige stor i begge retninger. Der er altså ikke en netto ændring i koncentrationerne af rektant(er) og produkt(er). Dette kaldes for dynamisk ligevægt.
Svar #13
Der er altså ikke en netto ændring i koncentrationerne af rektant(er) og produkt(er). Dette kaldes for dynamisk ligevægt.
Jeg har netop læst netto ændring flere steder på nettet omkring hvad en kemisk reaktions hastighed er ved ligevægt...men hvad betyder det ??
Svar #14
Du får hverken mere eller mindre af dine produkter eller reaktanter ved ligevægt. Den samme mængde vil altså befinde sig som produkt og som reaktant. Det er dog ikke de samme molekyler, der er på den ene eller den anden form hele tiden, fordi reaktionen netop forløber begge veje. Ved ligevægt går reaktionen ikke i stå, den forløber blot lige hurtigt i hver retning.
Svar #15
Okay ja :)) så det er det der menes med netto ændring:)
Tak skal du have.
Svar #17
Du kan bare spørge løs, og så svarer jeg ,når jeg lige får tid i dag eller i morgen.
Svar #18
Ok dejligt:) tak.
Jeg har læst de antal sider vi skulle for at lærer omkring ligevægtskonstanten Kc.
Men jeg er lidt usikker på om jeg har forstået det rigtigt... så nu vil jeg spørger om du kender til nogle gode sider jeg kan læse om det? eller du kan forklarer mig det lidt mere simpelt end det der står i min bog -så jeg måske kan forstå det:))
Svar #19
Vi kigger på ligevægten:
.
Reaktionsbrøken for dette kan opstilles således: 
I starten vil du kun have dinitrogen og dioxygen tilstede. Reaktionsbrøken vil altså være 0 her, da tælleren er 0, da du intet nitrogenmonoxid har. Som tiden går vil der ske en omdannelse, og reaktionsbørken bliver herved større jo mere nitrogenmonoxid, der dannes, og der fås mindre dinitrogen og dioxygen. Der vil dog, på et tidspunkt, opstå en ligevægt, hvor nettokoncentrationerne er konstante, hvorved reaktionsbrøken også er konstant. Her (ved ligevægt) kaldes reaktionsbrøken for ligevægtskonstanten.
Stor ligevægtskonstant: Tæller større end nævner. Næsten fuldstændigt omdannet reaktanter. Ligevægten ligger langt mod højre.
Lille ligevægtskonstant: Nævneren er større end tælleren. næsten ufuldstændig(ikke særligt meget produkt). Ligevægten ligger langt mod venstre.
Svar #20
okay , jeg vil bare gerne forstå det du siger korrekt. Så det du mener med Ligevægten ligger langt mod højre? er at koncentrationen af reaktionen er størt mod højre??