Matematik
Hvornår er væksthastigheden størst
Udviklingen i vægten af en torsk fra dette område kan beskrives ved følgende model:
v(x)= 10,28/(1+3,177*e-0,224x).
v(x) betegner vægten af en torsk (målt i kg.) og x betegner alderen af en torsk (målt i år).
a) Tegn grafen for v, og benyt modellen til at bestemme alderen af en torsk, der vejer 8,5 kg.
-Dette spørgsmål har jeg besvaret og kom frem til, at alderen af en torsk på 8,5 kg. er 12 år og 51 dage gammel.
b) Bestem det tidspunkt, hvor væksthastigheden for vægten af en torsk ifølge modellen er størst.
-Her er jeg helt på bar bund! Skal jeg skal finde v´´(x), eller er det helt forkert?? Er der en venlig sjæl, som har lyst til at hjælpe mig? :)
Svar #1
24. april 2016 af mette48 (Slettet)
v(x) er vægten af en torsk
v'(x) er væktsthastigheden for torsk
v''(x)=0 er max/min for væksthastigheden af torsk
Du er ikke på bar bund
Svar #2
24. april 2016 af mathon
For

er væksthastigheden
som er et andengradspolynomium i 
med maksimum for

hvoraf

Svar #3
24. april 2016 af StoreNord
Ja, find den dobbelt-afledede og beregn hvor den er 0. Det ser ud til at være 5 år, ifølge Geogebra.
Svar #6
24. april 2016 af jessie96
Kan det passe at væksthastigheden er størst når torsken er 5 år og 58 dage gammel?
-Det jeg gjorde var at udregene x= ln(3,177)/0,224 = 5,16. Derefter gangede jeg 0,16 med 365 (dage på 1 år) for at udregne dage. :)
Har lige et lille spørgsmål... hvordan kan det være at det hedder x= ln(3,177)/0,224 og ikke -0,224?
Skriv et svar til: Hvornår er væksthastigheden størst
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.