Dansk

HJÆLP MIG HURTIGT SYNOPSE TIL FREDAG - Folkeviser

11. maj 2016 af Hjælpmighurtigt (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Dansk Synopseprøve

Prøveform B

2016

Dansk skriftlig fremstilling

Elevens Navn: **************

Lærerens navn: ********************

Fordybelsesområde: Folkeviser

Prøvetekst: Stolt elines hævn

Præsentation af prøveoplægget og begrundelse for valget af dette:

”Stolt Elins hævn” handler om Hr. Renold og Dagmar som skal giftes. De indgår en aftale om at ægteskabet der skal finde sted inden for tre år, så Han tager sin brud til sin gård. Til brylluppet er det en kvinde ved navn Elin der skænker vin til gæsterne. Hun er Hr. Renolds gamle elsker. På bryllupsnatten bliver der lavet et fakkeltog, så Dagmar på traditionel vis kan blive fulgt til sin brudeseng. Da brudeparret er alene beder Hr. Renold Dagmar om tilgivelse for at have været sammen med Elin før hende. Dagmar spørger sin gom hvorfor hun blev valgt, når han har været sammen med en anden kvinde. Hr. Renold vil ikke være sammen med en uden at være gift, og har lovet Dagmar og hendes far et ægteskab. Dagmar har dog den holdning at Hr. Renold nu er på samme lave niveau som Elin. Hr. Renold og Dagmar har ingen ide om at Elin har smuglyttet til deres samtale. Da brudeparret er faldet i søvn, går Elin hen til brudesengen og dræber Hr. Renold. Det vækker Dagmar, og får hende til at trygle Elin om ikke at slå hende ihjel. Elin skåner hende, på grund af den måde Dagmar ”beskyttede” hende på, under Hr. Renold og Dagmars samtale. Elin beordrer Dagmar om at skynde sig hjem til sin far igen, med de penge hun har. Hun tager af sted fra gården, stadig som jomfru.

Jeg har Valgt teksten “Stolt Elines hævn”, fordi det er en folkevisen og passer derfor godt til mit fordybelsesområde. Derudover har jeg valgt den, fordi jeg synes folkevisen er interessant og spændende. Folkevisen belyser  

Disposition for den mundtlige prøve:

Ved den mundtlige prøve vil jeg følgende:

Oplæsning af udvalgt tekststykke.

begrundelse af valg af dette tekststykke

analyse og fortolkning af prøvetekst’

prøvetekst i forhold til mit fordybelsesområde

Præsentation af perspektiveringsområde

Præsentation af analyse og fortolkningspunkter:

analysepunkter

Hr. Renold og Dagmar

Genren

Riddervise - Realistisk, hævn, kærlighed.

Teksten koncentrere sig om konsekvenserne af

Hr. Renolds handlingere.

Opbygning

Begyndelsen, midten og affslutningen. Der er bogstavrim og krydsrim.


 

Personbeskrivelser

Tema

Tid

Genre: Folkeviser er et mundtligt overleveret vise, som de adelige dansede kædedans til. Folkevisen kom til danmark i omkring 1200-tallet og blev nedskrevet af adelsdamer i 1500 - 1800 tallet.

DET HER ER HVAD JEG HAR LAVET INDTIL VIDERE HVAD SKAL JEG GØRE HJÆLP MIG KAN IKKE KOMME VIDERE 

Emne: Folkeviser, Temaer.


Svar #1
11. maj 2016 af Hjælpmighurtigt (Slettet)

Please hjælp mig hurtigt er helt fuckt ved ikk hvad jeg skal gøre?!?!?! 


Skriv et svar til: HJÆLP MIG HURTIGT SYNOPSE TIL FREDAG - Folkeviser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.