Dansk

Den lille pige med svovl stikkerne - novelle eller eventyr

27. maj 2016 af Stats - Niveau: A-niveau

Som overskriften antyder, så er jeg interesseret i at finde ud af om der er tale om en eventyr eller en novelle.

Jeg ser ikke de store eventyr genretræk i "den lille pige med svovlstikkere". Rent ud sagt - det kunne lige så godt være en novelle... Men hvorfor er det så, at alle vil have at det skal være et kunsteventyr?

Jeg håber at der er nogen som kan forklare mig det..


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. maj 2016 af SimoneFrøkjær (Slettet)

Har du prøvet at finde eventyrtræk og novelletræk? Jeg vil da mene, at det er et eventyr og så må du vel kunne argumentere for det med eventyrtræk? :-)

Jeg kan ikke helt huske eventyret, men læs evt. dette forum

https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1204018

Tror den kan hjælpe dig. Held og lykke :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. maj 2016 af nera

Ja, det kan du både argumentere for og imod. Har fundet en kilde som du kan bruge til inspiration og information :)

(Link fjernet pga. dødt link. Mvh. Studieportalen.dk)

---

Mvh - Nera -


Svar #3
27. maj 2016 af Stats

Jamen, da det er drømme/ hallucinationer så kunne det godt ske i virkeligheden.. Hvis det havde været en anden end H. C. Andersen, så ville det havde været en novelle.... Hvis man antager at hun sulter og fryser så meget, at hun er ved at dø, så ville hendes hallocinationer/ drømme vel godt kunne forekomme i virkeligheden...

Modsætningerne er naturlige, og ikke noget man har sammenpresset - for så ville enhver artikel omhandlende ekstremt fattige være med eventyrligt genretræk?
- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Den lille pige med svovl stikkerne - novelle eller eventyr

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.