Studievejledning

Skal jeg tage et sabbatår mere?

28. maj 2016 af vitovi (Slettet)

Hej alle

Jeg står lige nu midt i et vigtigt valg, om enten at tage et sabbatår mere eller starte på Uni. I det her sabbatår har jeg arbejdet fuldtid i en bager/café, hvilket var meget intetsigende. Jeg arbejdede kun for pengene. Til sidst blev det dog så uddholdeligt, at jeg blev nødt til at sige op i marts måned. I stedet prøvede jeg at søge lærervikarjobs. De havde dog stortset vikarer alle steder, så jeg valgte at tage en lille pause fra arbejdslivet, og begyndte at bruge tid med familien, sport, sunde vaner osv. Det skal lige nævnes, at jeg havde haft mit arbejde i 6 år, og jeg altid har arbejdet meget, så det var tiltrængt. For to uger siden ringede en af skolerne til mig, og spurgte om jeg kunne være vikar. Jeg sagde ja. Jeg var klart nervøs og uerferen, men jeg havde pludselig en fornemmelse af, at det skulle være en start fremfor en slutning. Jeg følte bare pludselig, at jobbet her gav rigtig god mening for mig, og det ville kunne få lært mig en masse. 

Så lige nu vd jeg ikke, om jeg skal udskyde min studiestart et år frem? For jeg føler ikke, at jeg har beskæftiget mig med noget, der har givet mening i år. Jeg har brugt det her år meget på at reflektere og bearbejde nogle svære situationer, jeg har haft både i min barndom og ungdom, så helt spildt har det ikke været. Men jeg føler, at jeg har manglet en tryg hverdag, hvor jeg laver noget, jeg oprigtig godt kan lide. Jeg har nemlig også haft nogle dårlige skolevaner, såsom at sove sent, vågne træt op, lave afleveringer i sidste øjeblik, forberede eksaminer i sidste øjeblik, kører mig selv rigtig langt ud for at få gode karakter. Og jeg ved ikke om de vaner bliver meget bedre, hvis jeg starter på uni nu? Det skal lige siges, at uddannelsen er krævende og varer 5 år, så man skal også føle sig helt klar. Mine vaner er blevet bedre, og jeg skal også ud at rejse snart, og samtidig ved jeg, at studiet vil være noget for mig. Så på den anden side ved jeg ikke, og jeg ville spilde et år, og jeg kan få en ligeså tryg hverdag ved at begynde at læse? 

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. maj 2016 af 123434

Husk på livet er langt! Det er jo ikke alle, der går direkte i gang med en uddannelse.

Svar #2
28. maj 2016 af vitovi (Slettet)

Det er selvfølgelig rigtig nok :) Bekymringen kan godt ligge lidt i, at det her sabbatår ikke just har været så meningsfuldt og lidt kedeligt, så jeg kan frygte lidt det samme sker næste år? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. maj 2016 af Smut1

I sådan en situation er der ikke noget, du bør gøre eller noget, som giver mere mening end andet. Du skal finde frem til, hvad du har mest lyst til, og det er der vist ikke andre end dig selv, som kan.

Hvis du har lyst til et til sabbatår, så planlæg det godt og grundigt, så du for det ud af det, som du ville.


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. maj 2016 af 123434

Du siger, at du arbejder som lærervikar. Er det egentlig ikke meget givende? Har hørt, at dem som har arbejdet som lærervikar har udviklet sig personligt såvel som fagligt.

Svar #5
28. maj 2016 af vitovi (Slettet)

Tak for svarene! 

#3

I sådan en situation er der ikke noget, du bør gøre eller noget, som giver mere mening end andet. Du skal finde frem til, hvad du har mest lyst til, og det er der vist ikke andre end dig selv, som kan.

Hvis du har lyst til et til sabbatår, så planlæg det godt og grundigt, så du for det ud af det, som du ville.

 Ja det giver vel god mening, at man må prøve sig frem til det, man mest har lyst til og planlægge det godt. Nogle gange bliver man vidst nødt til bare at lytte til sin mavefornemmelse og kaste sig ud i det, selvom det kan være lidt svært :)

#4 Du siger, at du arbejder som lærervikar. Er det egentlig ikke meget givende? Har hørt, at dem som har arbejdet som lærervikar har udviklet sig personligt såvel som fagligt.

Selv efter få lektioner, synes jeg at det har været givende og udfordrende på den helt rigtige måde. Jeg kan virkelig godt forestille mig, at man udvikler sig både personligt og fagligt, og man får virkelig lyst til at prøve kræfterne af. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. juni 2016 af EnStuderende

Start kun, hvis du virkelig føler, at du er klar. Som du selv siger, så er universitetet krævende.

Jeg synes helt klart personligt, at hvis bare du er lidt i tvivl, så skal du tage et år mere og få helt styr på dine vaner og blive sikker på, at du har det godt med dig selv og din hverdag, og at du er klar til at studere igen. Hvis du synes, dit år har været kedeligt, så kan jeg kun anbefale at tage ud og rejse. Oplev verden. Få nogle unikke oplevelser, før det er for sent, eller før du igen sidder begravet i studier i 5 år i træk. 


Skriv et svar til: Skal jeg tage et sabbatår mere?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.