Matematik

Hurtig hjælp om funktion

01. juni 2016 af MMLL13 - Niveau: C-niveau

Help me! Jeg skal til mat c eksamen i morgen og er løbet ind i et spørgsmål. Kan I hjælpe?

Hvorfor kan a (fremskrivningsfaktoren) i eksponentielle funktioner ikke blive mindre end 0??

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juni 2016 af peter lind

fordi du ikke kan opløfte et negativt tal i en vilkårlig potens. Det går kun for potensen heltallig.  Eks (-4)½ = kvrod(-4) og som bekendt kan man ikke uddrage kvadratroden af et negativt tal

Svar #2
01. juni 2016 af MMLL13

Så det har ikke noget at gøre med, at y-værdien altid er positiv i eksponentielle funktioner og hvis a er mindre end nul, ville den jo kommer under x-aksen til noget minus y?

Brugbart svar (1)

Svar #3
01. juni 2016 af peter lind

Det har ikke noget at gøre med at y ikke kan blive negativ.

Svar #4
02. juni 2016 af MMLL13

Okay. Men jeg har ret i, at y ikke kan blive negativ??

Brugbart svar (1)

Svar #5
02. juni 2016 af peter lind

Både og. Du lærer at en eksponentialfunktion har formen y = b*ax med b >0. Hvis b>0 er det korrekt. Begrænsningen er formentlig indført fordi man i gymnasiet kun møder modeller med den betingelse. Jeg kan ikke se nogen matematisk grund til at udvide det til negative værdier af b og så er det ikke rigtig

Svar #6
02. juni 2016 af MMLL13

Tak for jeres svar! Jeg fik i dag 12 i mundtlig matematik og er super glad! Tak for jeres evige hjælp herinde! :-)

Skriv et svar til: Hurtig hjælp om funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.