Fysik

Største værdi for grundtone

08. juni 2016 af Ceciliebt (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej. 
Jeg har om lyd, og frekvensspektrum. Hvad menes der med, at noget henholdsvis har den største eller mindste værdi for grundtonens frekvens?

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2016 af hesch (Slettet)

Det kan være hvad som helst, fx:

- amplitude
- fasedrejning
- en antennes virkningsgrad
- osv.

Du må skrive i hvad sammenhæng det indgår.

Svar #2
08. juni 2016 af Ceciliebt (Slettet)

Det kan være hvad som helst, fx:

- amplitude
- fasedrejning
- en antennes virkningsgrad
- osv.

Du må skrive i hvad sammenhæng det indgår.

Det indgår i sammenhæng med et forsøg, hvor man skulle finde frekvensspektrum for forskellige vokaler. 
"Ud fra forsøget, kan man se, at vokalerne fra fortungen (rundede) har den største værdi for grundtonens frekvens."

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2016 af hesch (Slettet)

Det har at gøre med Fourier transformation. F.eks. kan man optage lyden fra et "aaaaaaaaaaaaa" og Fourier transformere de optagne data ( lydbølgen ), dvs. at man finder grundtonen, med periodetiden spændende over et tidsinterval, hvor lydbølgen begynder at gentage sig selv, og finder amplituden af denne grundtone, benævnt f1.

Denne 1. harmoniske af lyden er en sinus/cosinus funktion, der jo på ingen måde ligner den optagne lyd, men hvis man nu finder indholdet af den 2. harmoniske, f2 ( dobbelte frekvens ), den 3. harmoniske f3, osv., hver med deres amplitude og fase, så kan man addere alle disse harmoniske og få den originale optagelse igen. Man kan også multiplicere de højere harmoniske med fx 3 inden addition, hvorved man skruer op for diskanten i det originale signal, så hundene bedre kan høre lyden.

Men med denne transformation kan man tegne stolpediagrammer, osv., og kan ud fra amplitudefordelingen mellem de forskellige harmoniske, få en computer til at genkende fx vokalen "a", og på denne måde få computeren til at forstå hvad man siger. Du kender det allerede fra visse firmaer, hvor du skal fortælle en computer ( elektronisk omstillingsdame ) hvad du ønsker. Så stiller den dig om til rette afdeling.

Typisk vil grundtonen have den største amplitude blandt de harmoniske, men jeg kommer da i tvivl om det også gælder for et messingblæseinstument med fuld skrald på.

Til sidst et link til en firkantkurve, der er Fouriertransformeret til et begrænset antal harmoniske, og herefter er rekonstrueret ved addidition af disse harmoniske:

https://www.google.dk/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj55cnC85jNAhWJCywKHQRsCV8QjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.tomasboril.cz%2Fhobbies_programs_en.html&psig=AFQjCNHwVazqVQm1tLdQovA8NmiPzZ9agQ&ust=1465491438189198

Der er vist et par knapper på billedet til at stille på, og det kan være at hvis du besøger siden, kan du få lov at lege med dem.

PS: du skal klikke på billederne øverst i linket, og nej, den vil ikke "lege" med mig. Jeg har prøvet.

Svar #4
08. juni 2016 af Ceciliebt (Slettet)

Tusind tak for hjælpen! 

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. juni 2016 af hesch (Slettet)

Hov, jo, i dag bliver jeg omdigeret til en Thomas Borils hjemmeside.

Du kan her downloade Fourier 3D programmet for free. Jeg har prøvet, programmet låser lidt en gang imellem, men ellers kan man opbygge sine egne lyde, ved med musen at trække i de blå/røde prikker, og ændre amplitude og fase for de enkelte harmoniske. Med lidt held kan du konstruere en "aaaaaa" eller "oooo" lyd.  ( Du kan afspille lyden ).

Prøv det, det er ret interessant.

Skriv et svar til: Største værdi for grundtone

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.