Almen studieforberedelse (AT)

Kan du hjælpe mht. metoder i religion og samf?

10. juni 2016 af SarahMadsen2 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle, håber der er nogle derude der kan hjælpe!

Jeg skal som så mange andre snart op i AT eksamen, men er begyndt at tvivle lidt på mit metode afsnit - og har derfor brug for hjælp. Jeg har valgt at skrive om Muhammedkrisen i religion (C) og samfundsfag (A). 

Religionsfaget: her laver jeg en 'lille' billedanalyse og skriver selv "i kombination med en fænomenologisk metode" - men er i tvivl om, om det reelt er hvad jeg har gjort. Jeg har analyseret to tegninger, hvortil jeg har beskrevet Muhammed som et centralt symbol i Islam, islams opfattelse af døden og begrebet jihad. Lyder det rigtigt? 

Samfundsfag: Her er jeg i tvivl om, om jeg har brugt deduktiv, induktiv eller ingen af disse metoder. Jeg redegør først kort for teorien om civilisationers sammenstød og undersøger herefter værdiforskelle mellem danskere og muslimske danskere - er det så deduktivt? 

På forhånd mange tak!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2016 af Smut1

Ja, hvis man kigger på en teori for at se, hvordan denne stemmer overens med virkeligheden, arbejder man deduktivt.

Spørgsmålet er så, hvor godt teorien hænger sammen med det, du vil undersøge. For kan man sige, at der er tale om civilisationers sammenstød? Jeg har i hvert fald aldrig hørt nogen betegne en bestemt trosretning som en civilisation!


Skriv et svar til: Kan du hjælpe mht. metoder i religion og samf?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.