Kemi

Bestemmelse af bindingstyper

11. juni 2016 af Kasperorange (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej jeg kunne godt tænkte mig at vide, hvilke af disse stoffer er molekyleforbindelser eller ionforbindelser:

Bagepulver (NaHCO3)

Natron (NaHCO3)

Potaske (K2CO3)

Hjortetakssalt (NH4HCO3)

Jeg tænkte at jeg kunne kigge på elektronegativiteten mellem stofferne, men jeg forstår ikke, hvordan jeg gør det når der er flere end 2 stoffer? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2016 af Heptan

Ellers god idé at se på elektronegativitetsforskellen, men det er ikke lige til at gøre når der er mere end 2 atomer.

De er alle ionforbindelser, dvs. de består af en kation (positiv) og en anion (negativ). Men nogle af ionerne er molekylære ioner = sammensatte ioner, fordi de består af flere atomer. Sammensatte ioner indeholder kovalente kemiske bindinger, men har en nettoladning.

Fx består bagepulver af en kation Na+ (ion) og en anion HCO3- (sammensat ion).

Jeg vil anbefale at lære de sammensatte ioner (der er nogle stykker, bl.a. HCO3-, NO3-, SO42- osv.) uden ad, eller i hvertfald så du kan genkende dem. De sammensatte ioner laver ionforbindelser.

Du skal også kunne genkende alkali- og jordalkalimetalionerne Na+, K+, Ca2+ osv. De laver stort set altid ionforbindelser.

Skriv et svar til: Bestemmelse af bindingstyper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.