Matematik

Konveks mængder - hjælp?

12. juni 2016 af bazoom (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Er der en som har styr på konvekse mængder og som har lyst til at hjælpe mig med en opgave?

Opgaven går ud på at man har en mængde som består af en vektor i R^3 og en konveks hylster af andre vektorer. Hvordan redegør jeg for at mængden er lukket og konveks?

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2016 af VandalS

Kan vi få den præcise opgaveformulering?

Svar #2
12. juni 2016 af bazoom (Slettet)

Jeg har vedhæftet opgaven nu.

Vedhæftet fil:Opgave.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juni 2016 af Eksperimentalfysikeren

For en konveks mængde gælder der, at hvis man har to elementer, A og B, i mængden, vil alle punkter på liniestykket AB være indeholdt i mængden. Et eksempel på en ikkekonveks punktmængde er et kort over Sjælland. Hvis A er Hillerød og B Holbæk, vil liniestykket mellem dem passere Roskildefjord, der ikke er en del af Sjælland.

Har man en mængde, M, der ikke nødvendigvis er konveks, kan man (i 2D) lægge en snor uden om den og trække snoren stramt til. Den mænge, der ligger indenfor snoren er konveks og kaldes M's konvekse hylster. Går man ud i flere dimensioner, må man vælge en mere avanseret "indpakning".

For en mængde, M ⊂ Rn, kan man angive punkterne på liniestykket AB, hvor A og B har stedvektorerne a og b, som t*a+(1-t)*b, hvor t ligger mellen 0 og 1. Dette kan bruges til at konstruere M's konvekse hylster.

Konv(M) = \left \{ P |\vec {OP}= t*\vec{OA}+(1-t)\vec{OB} \wedge A,B\in M \wedge t\in [0;1] \right \}

Hvor Konv(M) betegner det konvekse hylster for M (jeg er ikke sikker på, om dette er den officielle symbolik).

Svar #4
12. juni 2016 af bazoom (Slettet)

Så du mener at jeg skal tjekke om der ligger mindst to af vektorerne i M's konvekse hylster?

Jeg forstår ikke vektoren v's rolle i opgaven.

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. juni 2016 af Eksperimentalfysikeren

Jeg forstår ikke helt, hvad du mender med den første linie.

Jeg er ikke helt sikker på v's rolle. I opgaveteksten står der et "+" efter den første mængde. Jeg vil gætte på, at det skal fortolkes på følgende måde:

A og B er to delmængder af Rn. A+B defineres som  {a+b|a∈A ∧ b∈B}.

Skriv et svar til: Konveks mængder - hjælp?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.