Matematik

Magiske kvadrat, som skal give 21

13. juni 2016 af jepp5833 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej...

Jeg skal lave et magisk kvadrat, som giver 21 for hver led, men kan ikke få det til at gå op.

Er der nogle herinde, som kan finde ud af det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2016 af JulieW99

For hver led?? Er det arealet der skal være 21, eller siderne deri?

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. juni 2016 af mathon

Der findes ikke noget magisk kvadrat med summen 21.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. juni 2016 af Eksperimentalfysikeren

 #1

Et magisk kvadrat er en tabel med samme antal rækker og søjler, hvor felterne er nummererede i en sådan orden, at summen af tallene i hver række, hver søjle og hver diagonal har samme størrelse.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg kunne nu godt få det til at gå op, hvis jeg har forstået det rigtigt. 

De røde tal på billedet er summen af tallene i rækkerne og søjlerne. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. juni 2016 af Eksperimentalfysikeren

Det serhelt rigtigt ud. Fint.


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. juni 2016 af mathon

#2 fortsat

            Jeg forholdte mig til
            https://da.wikipedia.org/wiki/Magisk_kvadrat
 


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. juni 2016 af StoreNord

#0, #4 og #5:

Ifølge https://da.wikipedia.org/wiki/Magisk_kvadrat må tallene ikke være større end 9.

"Magiske kvadrater er et logiske spil, som går ud på, at udfylde et kvadrat med n rækker og n søjler, med tallene fra 1 til n²."

-----

Er der egentlig nogen der siger, det skal være heltal?


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja det er jo rigtigt. Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke kendte "reglerne". 

I forhold til om det skal være heltal, står der på den engelske wikipedia, at det oftest er heltal - ikke at det er et krav:

In recreational mathematics, a magic square is an arrangement of distinct numbers (i.e., each number is used once), usually integers, in a square grid, where the numbers in each row, and in each column, and the numbers in the main and secondary diagonals, all add up to the same number, called the “magic constant.”


Brugbart svar (0)

Svar #9
14. juni 2016 af Eksperimentalfysikeren

Det ser ud som om der er to næsten ens definitioner. De adskiller sig ved, at den ene kræver fortløbende naturlige tal startende med 1, mens den anden blot kræver forskellige tal.

Der er enkelte stederi matematikken sådanne par af forskellige definitioner. Bedst kendt er de to defnitioner på primtal hvor nogle betragter 1 som et primtal, mens andre ikke betragter det som et primtal.

For at afgøre, om en bestemt sætning er opfydt, må man redegøre for, hvilken definition, man går ud fra. I tilfældet med magisk kvadrat med magisk konstant, må man benytte den anden definition.


Skriv et svar til: Magiske kvadrat, som skal give 21

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.