Matematik

1. minimum for sinusfunktion, hvordan?

02. september 2016 af 321bj (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle sammen. Jeg har givet en sinusfunktion, der hedder f(t)=0.3*sin(π*t).

Jeg skal bestemme t der hvor denne første gang har minimum men ved ikke helt hvordan. Jeg er gået i stå. Har tegnet den, bestemt dens periode, samt dens maksimum. Fik perioden til 2 og t i maksimum første gang var 0,5.

Jeg kan aflæse t skal være lig med -1,5 i funktionens første minimum, men jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal beregne det.

Jeg er startet men ved ikke, hvordan jeg skal komme videre. Håber I kan forklare mig, så jeg forstår det.

Her er min beregning indtil videre...

-0,3 = 0.3*sin(π*t)

-1 = sin(π*t)

π*t = sin-1(-1) = -1,57

men hvordan skal jeg komme videre?

mvh

Svar #1
02. september 2016 af 321bj (Slettet)

sorry der er en fejl, t skal være lig med 1,5 i dens første minimum og ikke -1,5

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. september 2016 af peter lind

Du skal bruge dit almindelige kendskab til sinusfunktionen. Du burde vide, at den har minimum i 3π/2 + 2pπ. Deraf kan du aflæse at der er minimum for t = 3/2

Svar #3

#2 ok tusind tak for svaret, ja det ved jeg godt, men hvordan skriver jeg det ind i en udregning? 

Min lærer vil have at jeg viser, hvordan jeg skal regne det ud. Har prøvet mig frem, men har ikke fået det til -1,5

Brugbart svar (0)

Svar #4

3π/2 = πt  <=> t=3/2

Svar #5

men hvordan bliver t = 3/2 ?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Divider ligningen på venstre side med π

Svar #7

#6 okay nu forstår jeg nogenlunde, men hvordan kan jeg skrive det ind i min opgave? Er det fordi at π*t beskriver perioden for  denne funktion?

Brugbart svar (0)

Svar #8

Du skal bare skrive det ned som jeg har gjort det

Svar #9

#8 men skal jeg så slet ikke have det med, jeg har skrevet først?

Det er fordi i min bog er der et eksempel hvor de først isolerer t i sinusfunktionen og dernæst løses ligningen. Af dette eksempel kan jeg bare ikke se, hvordan de kommer videre, når de har fundet arcus sinus til et tal (her er det jo så -1)

Brugbart svar (0)

Svar #10

Du  kan godt bruge det i stedet for mit, men så skal du kave nogle ændringer. Du skal ikke runde af men angive resultatet med π altså ikke bruge afrundede tal Desuden skal du bruge en postiv løsning

Svar #11

Kan jo aflæse t skal være lig med 1,5, men hvordan omskriver jeg det til pi og kan få det ind? Og hvordan kan jeg komme videre fra der, hvor jeg har t til indtil videre i ligningen?

Skriv et svar til: 1. minimum for sinusfunktion, hvordan?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.