Fysik
Er der nogle der vil være sød at forklare mig hvad jeg skal gøre
Hej, jeg har virkelig brug for jeres hjælp! Jeg sidder på nuværende tidspunkt og skriver en rapoort om Gaslove. Jeg skal eftervise Boyte-Mariottes lov, Gay Lussacs og Charles lov.
Jeg har lavet 3 forsøg, og jeg ved ikke hvordan jeg skal beregne det, og hvordan jeg efterviser en lov?
?Jeg har vedhæftet en af graferne + mine målinger, så i kan se hvad jeg er i gang med. :)
?Håber i kan hjælpe! Tak på forhånd :) !!
Følgende opgave høre umiddelbart ind under Gay-Lussacs lov.
?Her gjorde vi brug af en termokande, vand og termometer.
Jeg ved at jeg skal bruge denne formel for at kunne eftervise Boyte- Mariottes lov: P=K * 1/V
Svar #1
09. september 2016 af Soeffi
Du skal lave en graf over måleresultaterne, der giver en ret linje i hvert tilfælde.
Tag Boyle-Mariottes lov: P = k·(1/V).
Du kender sammenhængende værdier af V og P. Ud fra værdierne for V laver du en liste med værdier af 1/V. Du laver nu en graf for sammenhængende værdier af 1/V og P, hvor du har 1/V ud af x-aksen og P ud af y-aksen. Hvis du får en ret linje, er loven påvist, og desuden kan k findes som hældningen til den rette linje.
Svar #2
09. september 2016 af AlmaasHaidari (Slettet)
Altså i den graf som jeg har vedhæftet står der Temperatur og tryk
p = tryk
V = rumfang (hvor finder jeg V? )
Jeg har jo lavet en graf på LoggerPro. Skal jeg lave en til på excel? hvis ja, skal jeg så lade være med at sætte denne graf ind eller skal begge to índ i rapporten?
- jeg tænkte på om dette forsøg høre ind under gay-lussacs lov? eller skal jeg sætte værdierne ind og så se om de følger alle 3 love, eller hvordan?
Svar #4
10. september 2016 af Soeffi
#2 Gay-Lussac's lov siger, at
ved konstant volumen er en gas' tryk (P) proportional med dens absolutte temperatur (T). Det kan skrives: P/T = k, hvor k er en konstant, der afhænger de enheder man bruger, og som kan måles som hældningen på en graf af P som funktion af T.
Den absolutte temperatur er temperaturen målt i Kelvin. At der er proportionalitet betyder, at grafen vil gå gennem (0,0), når man måler temperaturen i Kelvin. Når man måler i Celsius, vil grafen gå igennem den positive del af y-aksen og skære x-aksen i det absolutte nulpunkt målt i Celsius.
Svar #5
10. september 2016 af peter lind
Boyle-Mariottes lov skal du eftervise på samme måde. Du skal lave et forsøg hvor du måler rumfang og tryk ved konstant temperatur- Hvis du laver en graf for målingerne skal de ligge på en ret linje. Brug lineær regression.
Alternativt kan du også bare beregne P*V men regressionsanalyse er bedre
Skriv et svar til: Er der nogle der vil være sød at forklare mig hvad jeg skal gøre
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.