Kemi

Opløslighed udtrykt som molaritet af kation.

13. september 2016 af Luxiee (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg skal beregne Opløslighed udtrykt som molaritet af kation. ( Noget som jeg ikke lige er sikker på at jeg forstår. ) 

Jeg har: Fe(OH)3, Ksp = 10-38.8, i rent vand. [OH] = 10-7

Hvad jeg har gjort følgende: 

Ksp / [OH]3 = 1.58*10-18

NYKsp=[Fe3+] = 1.58*10-18

Giver dette mening? 

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. september 2016 af mathon

Fe(OH)_3\, _{\textit{(s)}}\; \rightleftharpoons \; Fe^{3+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 3\, OH^-\, _{\textit{(s)}}
ligevægtsmolariteter:                                             s                        3s

ligevægts"brøk":
                                          \left [Fe^{3+}\, _{\textit{(aq)}} \right ]\cdot \left [OH^- \, _{\textit{(aq)}}\right ]^3=K_{sp}

s            \cdot        \left ( 10^{-7} \; M\right )^3          =10^{-38{,}8}\; M^4 

s            \cdot        10^{-21}\; M^3          =10^{-38{,}8}\; M^4

s=\left [Fe^{3+}\, _{\textit{(aq)}} \right ]=\frac{10^{-38{,}8}\; M^4}{10^{-21}\; M^3}=10^{-17{,}8}\; M

Svar #2
13. september 2016 af Luxiee (Slettet)

Perfekt, tak Mathon!

Det er det samme resultat jeg fik. 

Skriv et svar til: Opløslighed udtrykt som molaritet af kation.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.