Matematik

Hjælp til simpelt matematik spørgsmål

07. oktober 2016 af annahansen2 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej jeg har nedenstående formler og 4 opgaveeksempler. Jeg vil bare spørge, hvilken formel, der skal bruges til de forskellige. Jeg har løst opgaverne, men vil bare være sikker, da jeg skal bruge det. 

1. Fra månedlig rente til årlig rente: rår = (Fmåned)12 -1    

2. Fra årlig rente til månedlig rente: rmåned=(\sqrt[12]{Får}-1 Får*

3. Fra kvartalvis rente til årlig rente: rår=(Fkvartal)4 -1

4. Fra årlig rente til kvartalvis rente: ^{r_{kvartal}}=\sqrt[4]F{år}-1 Får*

Opgave eks. 1: En størrelse vokser med 10% om året. Hvor mange procent vokser den på 7 år?

Opgave eks. 2: Prisen på sodavand steg fra 1990 til 2000 med 44,4%. Hvad var den gennemsnitlige procentstigning?

Opgave eks. 3: Hansen sætter 12.600 kr. i banken på en konto med en fast årlig rente på 3,2%. Hvor stort et beløb vil han have stående på kontoen efter 6 år?

Opgave eks. 4: Fra 1975 til 2002 steg befolkningstallet i Indonesien med gennemsnitligt 1,8% om året. Hvor mange procent steg befolkningstallet i Indonesien fra 1975 til 2002?

Som sagt, så har jeg alle mellemregninger og resultater til alle ovenstående opgaver, men jeg vil spørge om, hvilken formel, der skal bruges til hver af de 4 opgaver, for at være sikker.

Jeg skal finde 4 forskellige opgaver og bruge hver formel. Derfor spørger jeg, for at være på den sikre side. 

Håber nogle kan hjælpe mig

På forhånd tak.

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. oktober 2016 af jantand

1.   Jeg sætter 100 kr ind og ser hvad det bliver til   Procent stigning =(100*1.107) -100   tallet efter . i 1.10 er procent pro anno

7 i potensen  er antal år kapitalen står  . Så får du et tal. Trækker de 100 fra du startede med så har du stigningen i %  på 7 år.

2. Jeg bruger samme metode    Jeg har 100 kr. de bliver til 144,40 kr på 10 år

Det jeg får= Det  jeg havde *x10     

Det er det samme system som i opgave 1.

3.  Det jeg ender med = det jeg havde* 1.0326

4. Det er det samme system som i de to første   Samme formel igen

De 4 formler du har skrevet løser ikke opgaven

Brugbart svar (1)

Svar #2
07. oktober 2016 af AMelev

I alle de eksempler, du har nævnt, skal du benytte den vigtigste formel af dem alle, nemlig fremskrivningsformlen, som de andre er udledt af, og den har du slet ikke med.
 Fn = (1+F1)n, hvor F1 er fremskrivningsfaktoren for 1 termin og Fn er fremskrivningsfaktoren for n terminer,

Formlerne 2-4 er ikke skrevet rigtigt.
2.  r_{maaned}=\sqrt[12]{F_{aar}}-1

3. rår=(Fkvartal)4 -1

4. r_{kvartal}=\sqrt[4]{F_{aar}}-1

Du kan selv brygge noge realistiske opgaver over nedenstående.

1: Den mdl. tilvækst er ...%, hvad er den årlige tilvækst?

2. Den årlige tilvækst er ...%, hvad er den mdl. tilvækst?

3. Den kvartalsvise tilvækst er ...%, hvad er den årlige tilvækst?

4. Den årlige tilvækst er ...%, hvad er den kvartalsvise tilvækst?

Svar #3
07. oktober 2016 af annahansen2 (Slettet)

#1, #2 Tak til jer begge. Nu prøver jeg med forskellige opgaver og vender tilbage, hvis jeg har brug for mere hjælp.

#2 Jeg forstår ikke det du skriver om fremskrivningsfaktoren, fordi den er jo defineret på to måder.

F = 1 + procentændring

F = Slutværdi / Begyndelsesværdi

Kan du uddybbe det du har skrevet?

Svar #4
07. oktober 2016 af annahansen2 (Slettet)

Jeg skal forklare, hvordan man går fra lang rente til kort rente og omvendt og vise eksempler på dette. 

#1 Du skriver, at de 4 formler jeg har skrevet løser ikke opgaven, men formlerne står i min bog under "sådan anvender du harmonikamodellen", så hvordan kan jeg forklare eller bruge formlerne i min fremlæggelse, eller skal jeg helt undlade formlerne. 

Jeg vil rigtig gerne høre jeres råd til, hvordan jeg på bedste vis kan forklare, hvordan man går fra lang til kort rente og omvent og vise eksempler på dette også. 

På forhånd tak.

Brugbart svar (1)

Svar #5
07. oktober 2016 af jantand

De formler du  har skrevet har ikke noget med de stillede opgaver at gøre.

Du skal bruge formlen:  Kn = K(1+p)n   Hvor K er startkapitalen Kn er kapitalen efter n rentetilskrivninger og p er procenten foreksempel   10%  er= 0.10     5% er= 0.05    .....

Brugbart svar (1)

Svar #6
08. oktober 2016 af AMelev

#4 Du skrev, at du skulle bruge de formler, du havde skrevet. Formlerne gælder. De eksempler, du gav kunne bare ikke knyttes til de formler, men derimod fint til den generelle fremskrivningsformel. 
Jeg skrev forkert i formlen tidligere - den skulle hedde  Fn = F1= (1+rtermin)n, hvor F1 er fremskrivningsfaktoren for 1 termin og Fn er fremskrivningsfaktoren for n terminer,

Det er rigtig fint at du bruger de formler i din fremlæggelse - de skal bare knyttes til opgaver, hvor de anvendes.  Kan du ikke opfinde nogle eksempler, der bygger på spørgsmålene i#2?

Eksempelvis En bank reklamerer med en årlig rente på 4% og en anden bank med en kvartalsrente på 1.01%. Hvilken bank skal man vælge?

Skriv et svar til: Hjælp til simpelt matematik spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.