Matematik

hjææælp til matematikopgaver omhandler Grænseværdi og kontunitet haster!!!!

03. november 2016 af iisommerii (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej jeg har brug for hjælp til nogle opgaver

de vanskligheder jeg har omkring opgaverne er...

1) jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gøre det i maple skal man bruge lim? eller skal man lave graf for funktionen

2) jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal aflæse det, altså hvis man skal aflæse grafen f1 og så kigger man på 1 punktet på x aksen og når man så går højre er der en åben bolle, eller er det punktet 2 kontinuert

3) skal man reducere funktionen og jeg har prøvet at indtaste lim i maple og det giver -1/2 er det så grænseværdien?

har virkelig brug for hjælp

jeg vedhæfter en fil hvor opgaverne står på

Tak på forhånd

Vedhæftet fil: mhj.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. november 2016 af AMelev

Jeg kan ikke hjælpe dig med maple, men du kan lige så let lave opgaverne "i hånden".

Der er to betingelser, der skal være opfyldt, hvis f skal være kontinuert i x0:
a) Grænseværdien for x→x0 skal eksistere, dvs. grænseværdierne fra højre og venstre skal være ens.
b) Denne grænseværdi skal være den samme som funktionsværdien f(x0).

I opg.1 skal du undersøge, om f er kontinuert i 0, altså x0 = 0.
a) Grænseværdi fra venstre ( x→0 fra venstre), dvs.x < 0. Hermed er det den første delfunktion f1(x) = 2, der gælder, så f(x)→2, for x→0-.
Grænseværdi fra højre ( x→0 fra højre), dvs.x > 0. Hermed er det den anden delfunktion f2(x) = 3 - x, der gælder, så f(x)→3, for x→0+.
De to grænseværdier er ikke ens, så f har ikke en grænseværdi i 0, og er dermed ikke kontinuert.

I de to sidste opgaver følger du samme procedurer, men benyttergraferne til at bestemme grænseværdierne fra højre og venstre i de pågældende x0.

Skriv et svar til: hjææælp til matematikopgaver omhandler Grænseværdi og kontunitet haster!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.