Matematik
Matematiske modeller
Hej! Jeg sidder med en opgave i matematik, som jeg ikke kan komme videre fra. Den lyder sådan her:
Et bestemt badekar kan rumme 130 liter. Det fyldes med vand fra både en kold og en varm hane, således at der strømmer 21 liter vand ned i karret i minuttet. Efter 5 minutter lukkes den kolde hane, og derefter stømmer der 10 liter vand ned i karret i minuttet.
a) Hvor mange liter vand fyldes i badekarret i tidsrummer [2;4]?
b) Hvor mange liter vand fyldes i badekarret i tidsrummer [4;6]?
c) Hvor lang tid tager det at fylde badekarret helt?
Jeg tænker at der (til a og b) skal laves en funktionsforskrift, hvorefter jeg finder arealet af integralet i de forskellige tidrum. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal lave forskriften?
Til c) skal jeg vel bare tage den forhåbeligt snart fundne forskrift og finde x-værdien når y=130?
Håber nogen kan hjælpe...asap :)
Svar #1
19. januar 2017 af Number42 (Slettet)
Svar #2
19. januar 2017 af nielsen03
#1 Det har du jo fået svar på, hvad er det du ikke forstår?
Jeg forstår ikke hvordan man finder resultatet til b)
Er helt med på at svar til a giver 42 liter, og til c giver det 7,5 minut
Svar #3
Du skal bare dele intervallet [ 4;6] i to [4;5] og [5;6] og addere det flv der er i de to intervaller
Svar #4
19. januar 2017 af nielsen03
#3 Ok se forskriften på den anden forespørgsel
Du skal bare dele intervallet [ 4;6] i to [4;5] og [5;6] og addere det flv der er i de to intervaller
Hej, jeg forstår godt se idéen bag det, men hvis jeg bruger de forskrifter du har givet, hvor jeg splitter intevallet på, for jeg nogel værdier som er alt for høje. Har jeg misforstået noget?
Svar #5
f(t) er mængde til tiden t ikke flow og den skal ikke integreres, hvis du er helt vild efter at integrere så find f'( t) og integrer den i de to intervaller.
f' = 25 i [0;5]
f'= 10 i [5;...] Og derfor også i [5;6]
Ok?
Skriv et svar til: Matematiske modeller
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.