Matematik
Hjælp til opgave der skal løses over maple
På figuren ses en rektangulærløbegård til en hund. Løbegården skal bygges op ad en mur, og de tre øvrige sider skal dannes af et 20 m langt hegn. Løbegårdens længde betegnes med y, og løbegårdens bredde betegnes med x.
- Bestem y udtrykt ved x. Bestem x, så arealet af løbegården bliver størst muligt.
Svar #1
22. januar 2017 af hesch (Slettet)
Af opgavens oplysninger har du så:
2x + y = 20 → y = 20 - 2x
Arealet, A(x,y) = x * y → A(x) = x * ( 20 - 2x ) = -2x2 + 20x
Bestem x så at A(x) bliver størst muligt. ( vandret tangent: dA(x)/dx = 0 ).
Maple ?? Jeg troede det hørte under "programmering".
Svar #2
Ad #1: Jeg kender ikke "Maple", men skulle man gøre det i "Pascal", gives et eksempel i vedhæftede.
Jeg ved ikke om du kan oversætte?
Efter 20 iterationer findes: 4,997 < x < 5,003
Svar #3
22. januar 2017 af Theajames (Slettet)
#1Af opgavens oplysninger har du så:
2x + y = 20 → y = 20 - 2x
Arealet, A(x,y) = x * y → A(x) = x * ( 20 - 2x ) = -2x2 + 20x
Bestem x så at A(x) bliver størst muligt. ( vandret tangent: dA(x)/dx = 0 ).
Maple ?? Jeg troede det hørte under "programmering".
A(x) = x * (20 - 2x) = -2x2 + 20x
Har du ikke glemt y?
Svar #4
y er substitueret ved: y = 20 - 2x, heraf: x * y = x * ( 20 - 2x ).
Svar #5
23. januar 2017 af Therk
I Maple:
areal := x * y;
hegn := 20 = 2*x+ y;
Optimization:-Maximize(areal,{hegn});
... Jeg ved ikke hvordan jeg skal hjælpe dig uden at give svaret her. Det er nok åbenlyst for din lærer at du ikke selv har lavet det, så spørg evt. i stedet ind til hvordan du selv kan løse opgaven ;)
Svar #6
23. januar 2017 af Theajames (Slettet)
#5I Maple:
areal := x * y;
hegn := 20 = 2*x+ y;
Optimization:-Maximize(areal,{hegn});... Jeg ved ikke hvordan jeg skal hjælpe dig uden at give svaret her. Det er nok åbenlyst for din lærer at du ikke selv har lavet det, så spørg evt. i stedet ind til hvordan du selv kan løse opgaven ;)
kan du forklare hvordan man finder toppunktet på maple?
Svar #7
23. januar 2017 af MatHFlærer
Af det #1 skriver, så får du en andengradsfunktion A(x)=-2x2+20x så skal du bare regne toppunktet. Det kan du ved f.eks. differentialregning (eller toppunktsformlen). Sæt A'(x)=0 og løs ligningen.
Svar #8
I Maple
A(x):=-2x2+20x:
solve(A'(x)=0)
Argumenter ud fra den værdi du får....
Svar #9
får nogle mærkelige tal
Svar #11
#8I Maple
A(x):=-2x2+20x:
solve(A'(x)=0)
Argumenter ud fra den værdi du får....
det pørver jeg lige, tak:)
Svar #12
det så langt jeg er kommet. mangler at finde toppunkt, men der intet der gider virke. har jeg lavet en fejl
Svar #13
.
Svar #14
Nej. Det er ikke rigtigt. Det er ikke noget andengradspolynomium du har. Desuden er vi så enige om, at det er opgaven om hundegården vi har udgangspunkt i?
Svar #15
nå, det sagde en anden det var. nu er jeg forvirret.
Og ja, det er hundegården
Svar #16
Så tager personen fejl. Kig i din mailbox, jeg har sendt noget nyttigt.
Svar #18
24. januar 2017 af Therk
#7 (Gymnasieteacher)Af det #1 skriver, så får du en andengradsfunktion A(x)=-2x2+20x så skal du bare regne toppunktet. Det kan du ved f.eks. differentialregning (eller toppunktsformlen). Sæt A'(x)=0 og løs ligningen.
#14 (Gymnasieteacher)
Nej. Det er ikke rigtigt. Det er ikke noget andengradspolynomium du har. Desuden er vi så enige om, at det er opgaven om hundegården vi har udgangspunkt i?
#16 (Gymnasieteacher)Så tager personen fejl. Kig i din mailbox, jeg har sendt noget nyttigt.
Jeg forstår godt at #0 er forvirret. :)
Svar #19
24. januar 2017 af MatHFlærer
Svar #20
24. januar 2017 af hesch (Slettet)
#19: Èn af grundene til at "filmen knækker" er at du klipper den over i #16 i form af:
Kom lige med ind på kontoret.
SP er et forum hvor ikke alene trådstarteren kan hente viden, men også andre der måtte læse med i tråden. Derfor er det uheldigt at du laver dette afbræk, og lader resten af klassen sidde alene tilbage.
Jeg kunne tænke mig, at flere trådstartere benyttede SP's søgefunktion til at søge fx "parabel+toppunkt". Men henvises de til tråde hvor sidste del udspiller sig bag lukkede døre, forstår jeg godt at de foretrækker en "privatlærer".
Skriv et svar til: Hjælp til opgave der skal løses over maple
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.