Matematik

Vektor: Projicere 3D objekter til 2D plan

07. februar 2017 af vango (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg har en opgaven, der går ud på at jeg skal projicere en kasse i 3-dimensionelle ned til 2-dimensionelle plan.

Er lost, ved ikke hvad jeg skal 

Hjælp 

tak 

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. februar 2017 af hesch (Slettet)

Uha!

Prøv at se dette link:

http://www.matlex.dk/3d.html

( Se afsnittet "3d-projektion" )

Hvis du læser dette og er i tvivl om nogle ting, så spørg:  Jeg har været øvelsen igennem, og så vidt jeg husker, er linket ret elendigt. ( Et eksempel vælger et punkt i rummet = ( 0, 0, 0 ), hvilket bevirker at dette punkts betydning for projektionen forsvinder ud i den blå luft.

Klikker du på mit "hesch" ser du en projektion, resulteret af linkets indhold.

Svar #2
07. februar 2017 af vango (Slettet)

Uhhhhhhhh!

Jeg forstår det satdig væk ikke, ved stadig ikke hvordan det skal løses :(

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. februar 2017 af hesch (Slettet)

Kort fortalt handler det om, at man har:

1) Et betragtningspunkt ( hvor ses fra ).

2) Et targetpoint  ( punkt man retter blikket mod )

3) En afbildningsplan  ( valgfri, dog aldrig parallel med "se-retningen" ).

4) Et objektpunkt  ( punkt på objektet, der skal projiceres på afbildningsplanen )

Linket ( prøver ) at forklare hvordan man beregner en fra 1) til 4) gående vektors skæringspunkt med 3). Det er så dette "skæringsbillede", der bliver 2d-projektionen.

Årsagen til at det kan virke lidt omstændeligt er, at man ved at flytte de 4 nævnte ting, kan danne forskellige perspektiver i billedet. Ses fx din kasse langt væk fra, synes bagsiden af kassen lige så stor som forsiden. Ses kassen på en afstand svarende til kassens dybde, synes bagsiden halvt så stor som forsiden.

Når kunstnere skal male en kasse, anvendes andre teknikker ( kunstnere accepterer ikke matematik ) med tegning af "horisonter", "forsvindingspunkter", måske et enkelt "gyldent snit", og hvad ved jeg.

Men nu er din valgte kategori "matematik", så . . . .

Hvis man har sit objekt i form af ( enorme ) 3d-tabeller, er det fordelagtigt at kunne projicere dem matematisk på en computer, for man kan dreje, zoome, kravle ind i objekterne ( i hvert fald de hule af dem ), blot ved at flytte musen.

Du har brugt 22 min. på at forstå linket. Jeg brugte flere timer.  Har du allerede opgivet ??

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. februar 2017 af SuneChr

Lad planen have normalvektoren n
og a en vektor i rummet.
Kald projektionen af a på planen for a1
Da har man en færdig formel for projektionsvektoren a1

\small \overrightarrow{a}_{1}=\overrightarrow{a}-\frac{\overrightarrow{a}\cdot \overrightarrow{n}}{\left | \overrightarrow{n} \right |^{2}}\cdot \overrightarrow{n}     (a•n  i tælleren er prikproduktet)

Forsyn kassens sider med vektorer og projicér dem ned på planen.     

Skriv et svar til: Vektor: Projicere 3D objekter til 2D plan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.