Kemi

Ammoniakdannelse - praktisk og teoretisk udbytte

08. februar 2017 af sofie42 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! 

Jeg sidder med denne opgave og må desværre indrømme at jeg har stirret mig helt blind på nogle af under opgaverne, håber der er nogle som kan hjælpe?! 

300g dinitrogen og 50g dihrydrogen omdannes til ammoniak ved habers kredsproces. Efter et enkelt gennemløb af processen opnås en reaktionsblanding, der indeholder 249g dinitrogen. 

a) beregn massen af ammoniak i blandingen (praktisk udbytte) 

1) opstil reaktionsskemaet for reaktionen 

Denne har jeg besvaret med:      N2 +3H2 = 2NH3

2) Beregn den stofmængde denitrogen, de er blevet brugt

Denne har jeg besvaret med       249g/(2*14,007g/mol)=8,88841 mol  

3) Beregn nu massen af ammoniak 

b) beregn udbyttet af ammoniak ved reaktionen i masse% 

1) Find først den begrænsende faktor - er det dinitrogen eller dihydrogen? 

2) Find ud fra den begrænsende faktor den mængde ammoniak der kan dannes (teoretisk udbytte) 

3) Beregn udbyttet vha formlen: masse% = (praktisk udbytte/teoretisk udbytte)*100 

Jeg har ramt muren ved opgave a3, så håber nogle kan sætte mig igang igen :D 

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar 2017 af Heptan

Hvis der efter processen stadigvæk er 249 g dinitrogen tilbage, så må det være fordi der er blevet brugt 300 g - 249 g = 51 g dinitrogen, så den masse skal du bruge i stedet for i opgave a) 1).

a) 3) Man kan se i dit reaktionsskema at dinitrogen og ammoniak er i forholdet 1:2, så du skal gange stofmængden fra opgave a) 1) med 2 og så omregne til en masse af ammoniak med m = nMNH3.

Skriv et svar til: Ammoniakdannelse - praktisk og teoretisk udbytte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.