Matematik
Hjælp - med at finde definitionsmængden af en funktion!!!
Hej derude. Jeg håber virkelig at der er en sød sjæl, der kan hjælpe mig..
Jeg sidder med en opgave, hvor jeg skal bestemme definitionsmængden af en funktion. En af mine funktoiner lyder sådan her:
a)f__1(x) = 3/(1+x)
Svar #3
13. februar 2017 af StoreNord
x tilhørende mængden af Rationelle Tal, for hvillke det gælder at x er forskellig fra -1
Det betyder, at x ikke må være -1, fordi så blir nævneren 0 . Og man kan ikke dividere med 0.
Svar #4
13. februar 2017 af emilie321 (Slettet)
Men hvordan bestemmer jeg så definitionsmængden? hvordan gør sådan, at det ikke bliver 0 med en brøk?
Svar #5
Men kan jeg godt skrive x £ R:x=-1, som en definitionsmængde for: f_1(x)=3/(1+x)
Svar #7
Så 3 tallet er r? hvordan bestemmer jeg definitionsmængden af funktionen?
Svar #8
#6 OK, du har ret. citat:
"Vi kalder mængden af tal, som er i de reelle tal, men ikke i de rationale tal, for de irrationale tal."
ja.
#7 ∈ betyder "tilhørende"
Svar #10
Har forstået det nu, men hvordan laver jeg så en definitionsmængde af f_2(x)=x/6-2x?
Svar #11
f_2(x)=x/6-2x? her er definitionsmængden 
Prøv selv at google "Reelle tal"
"Alle hele tal og alle brøker (rationale tal) er reelle tal"
Svar #14
Kan desværre ikke se dit billede .. måske du kan skrive det istedet?
Svar #15
I #13 har jeg skrevet et R skrevet med et specielt skriftformat, som jeg ikke kan huske hvad hedder.
Alternativt kan du skrive "Mængden af reelle tal".
Svar #16
14. februar 2017 af SuneChr
# 10
R \ {3} betyder alle reelle tal undtagen 3
R betyder alle reelle tal uden undtagelse.
Svar #17
14. februar 2017 af Stats
#10Har forstået det nu, men hvordan laver jeg så en definitionsmængde af f_2(x)=x/6-2x?
Når du leder efter en definitionsmængde, så kigger du på hvilke værdier din funktion kan antage...
I din første funktion f(x) = 3/(1+x), da ved man fra folkeskolen (og sandsynligvis også repiteret på gym), at man ikke må dele med tallet 0. I dit tilfælde, er det den eneste restriktion. Man skriver Dmf = R\{0}...
Kigger du på den anden funktion du har givet f(x) = x/6 - 2x, så kigger vi på hvert led.... x/6 - her kan man faktisk indsætte alle tal også 0.. Kigger vi på det andet led 2x så kan vi gøre samme observation - Vi kan dele med alle tal også 0. Dermed så kan vi skrive Dmf = R...
Når du læser i din matematik bog, så står der altid en definition. Eksempelvis:
kvadratrodfunktionen:
√x, x ≥ 0
Eller den naturlige logaritme funktion
ln(x), x ≥ 0
Eller en brøk
a/b , b ≠ 0
Det er disse restriktioner man forsøger at få eleven til at genkende, og på denne måde også kende til opførslen af en funktion der indeholder disse restriktioner.
Mvh Dennis Svensson
Skriv et svar til: Hjælp - med at finde definitionsmængden af en funktion!!!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.