Fysik
Energi
Hej! har brug for hjælp til at løse en opgave
En tennisbold bliver lodret sendt af sted med en fart på 110km/h
Hvor stor er tennisboldens mekanisk energi?
Svar #1
14. februar 2017 af hashim23 (Slettet)
Emek = Epot + Ekin
Emek = mgh + 1/2mv2
Vi skal isolere h, så vi kan finde denne størrelse, og dermed har vi mulighed for at sætte alle værdier ind i den resterende formel, hvor dette løses ved følgende:
mgh=1/2mv2 <=> gh=1/2v2 <=> h=1/2v2/g <=> h = (1/2)*(30,56 m/s)2/(9,82 m/s2) <=> h = 47,55 m
Nu, da vi har bestemt højden, som der kan ses ovenfor, har vi dermed mulighed for at finde Emek:
Emek = gh + 1/2v2
Emek = (9,82 m/s2)*(47,55m) + (1/2)*(30,56 m/s)2 <=> Emek = 933,90 J
Så konklusionen på ovenstående operationer er dermed, at så snart vi har fået bestemt højden (h), så har vi dermed mulighed for at få udfaldet af den mekaniske energi.
Håber, at du har fået styr på moralen omkring disse opgaver, så fortsat god arbejdslyst :)
Svar #3
15. februar 2017 af hashim23 (Slettet)
Hej Mathon
Jeg skulle lige nævne, at højden ikke er 0 m, da han kaster bolden lodret op i luften, men du er i dette tilfælde eksperten, så jeg burde ikke udtale mig på denne måde.
mvh.
/Hashim
Svar #4
16. februar 2017 af mathon
Når koordinatsystemets nulpunkt placeres i "opkastpunktet" med lodret y-akse, er begyndelseshøjden 0
og

og tennisbolden når - uden luftmodstand - op i
højden:

Svar #5
16. februar 2017 af mathon
Hvis tennisboldens begyndelsesposition i koordinatsystemet er 
har man:
men #0's opgavetekst nævner intet herom.
I øvrigt er din
Emek = gh + 1/2v2 forkert.
Svar #7
16. februar 2017 af hashim23 (Slettet)
Jeg fik den rigtig i min egen opgavebesvarelse sidste år, har den stadig på papirform, hvor det står der :)
Skriv et svar til: Energi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

som er konstant.