Matematik

Uenighed omkring sandsynlighed af tre farvede kort

23. februar 2017 af Silas2068 (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hejsa.
Jeg fik en lille opgave i matematik igår, som jeg mener at jeg har løst rigtigt, men læren giver et andet resultat. Jeg vil gerne lige understrege at dette er fuldt seriøst, og da jeg er meget stædig når jeg mener at jeg har ret, så vil jeg også gerne vise at jeg har ret.

Opgaven lyder følgene:
Tre farvekort er lige store. Det ene er hvidt på begge sider, det andet sort på begge sider, og det tredje hvidt på den ene side og sort på den anden side. Et tilfældigt kort trækkes ud og lægges på bordet, uden at nogen har set den anden side, der vender nedad. Den synlige side er hvid. Hvad er sandsynligheden for, at kortet også er hvidt på den anden side?

Ifølge læren skulle restultatet være 50%, men jeg er uenig og mener 66,6%.

Min begrundelse er at man kan samlinge den med Monty Hall problemet, selvom det dog ikke helt er det samme. Jeg mener at når du trækker det tilfældige kort, så er der størst sandsynlighed for at det kort du trækker et ensfarvet kort, da der jo er to ensfarvet kort (hvid og hvid samt sort og sort).

Derfor mener jeg at når to af dem er ensfarvet, så må sandsynligheden for at det kort der bliver trukket i opgavebeskrivelsen være 66,6% chance for at den også er hvid på bagsiden, da kortet der er sort på begge sider er udelukket, og sandsynligheden vil jo (ifølge mig) være at det er det hvide ensfarvet kort der blev trukket. Chancen for at det ikke er hvidt på bagsiden mener jeg derfor er 33,3%

Er i enige med mig og min begrundelse eller har jeg misforstået noget?

Brugbart svar (1)

Svar #1
23. februar 2017 af SuneChr

Lad os prøve at lægge de tre kort op ved siden af hinanden.
Hvert kort har to sider, så de kan i alt lægges op på 23 måder.
Disse 8 måder kan nedskrives, hvor man, lodret, læser mulighederne:

Kort nr. 1     H H H H H H H H     Hvid på begge sider 
Kort nr. 2     S S S  S S S S S      Sort på begge sider 
Kort nr. 3     H S H S H S H S      Hvid på den ene side og sort på den anden

Man ser, at to hvide kombinationer forekommer halvdelen af gangene, altså 4 ud af 8.
Sandsynligheden for at begge sider er hvide er da 1/2

Svar #2
23. februar 2017 af Silas2068 (Slettet)

Det var også en form for begrundelse som jeg fik. Men jeg mener bare at den hvide side, som opgaven har stilet, vil jo med størst sandsynlighed komme fra det ensfarvet kort da man inden man valgte kortet, vil have størst sandsynlighed ved at få et ensfarvet kort?

Brugbart svar (1)

Svar #3
23. februar 2017 af SuneChr

"Et tilfældigt kort trækkes ud og lægges på bordet, uden at nogen har set den anden side, der vender nedad. Den synlige side er hvid."
Alle udtræk er, med bind for øjnene, ligeberettiget.
I opgaven er det ikke helt klart, om man på forhånd "vil" udtrække en hvid forside, men uden kendskab til bagsidens farve.
Jeg forstår godt din tankegang.

Svar #4
23. februar 2017 af Silas2068 (Slettet)

Tak for svaret begge to

Skriv et svar til: Uenighed omkring sandsynlighed af tre farvede kort

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.